Plesk τι είναι

Plesk τι είναι

Plesk για Αρχάριους: Οδηγός στον Πίνακα Ελέγχου Plesk για αρχάριους

Plesk τι είναι :Το Plesk είναι ευέλικτο και πολύ διαισθητικό – γεγονός που το καθιστά ιδανική επιλογή τόσο για αρχάριους όσο και για έμπειρους κατασκευαστές ιστοσελίδων.

Το Plesk είναι το όνομα ενός web hosting control panel που υπάρχει εδώ και σχεδόν 20 χρόνια. Το Plesk σχεδιάστηκε για πρώτη φορά στη Ρωσία και σήμερα έχει γίνει η πιο δημοφιλής εφαρμογή web hosting control panel (WHCP) μαζί με το αδελφάκι του, το cPanel.

Plesk τι είναι;

Τι είναι το Plesk

Αν ψάχνετε για web hosting, είναι πολύ πιθανό να έχετε παρατηρήσει ότι αυτό το όνομα αναφέρεται συχνά. Για να καταλάβετε περισσότερα για το Plesk και γιατί μπορεί να είναι σημαντικό για εσάς, πρέπει πρώτα να δούμε τι είναι το web hosting και πώς λειτουργεί.

Βασικά στοιχεία web hosting: Πώς λειτουργεί

Web Hosting είναι η υπηρεσία που παρέχει μια εταιρεία και επιτρέπει στους πελάτες της να αποθηκεύουν, να διαχειρίζονται και να εξυπηρετούν τα αρχεία που απαιτούνται για τις ιστοσελίδες. Η υπηρεσία αυτή λειτουργεί σε έναν διακομιστή ιστού, ο οποίος είναι ένας ισχυρός υπολογιστής εξοπλισμένος με πολλούς πόρους και σχεδιασμένος να διαχειρίζεται μεγάλο φόρτο εργασίας.

Εκτός από το λειτουργικό σύστημα (OS) του Host που διαχειρίζεται τον τρόπο λειτουργίας του server, οι διακομιστές ιστού χρειάζονται επίσης έναν πίνακα ελέγχου για να επιτρέπουν στους χρήστες να διαχειρίζονται τις ιστοσελίδες τους. Ο πίνακας ελέγχου είναι συνήθως ένα γραφικό περιβάλλον που διευκολύνει τη διαχείριση του ιστότοπου.

Σε αυτό το σημείο εισέρχεται το Plesk.

Plesk τι ειναι

Κατανόηση της Διεπαφής του Plesk

Πριν αναφερθούμε σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το Plesk, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι, όπως κάθε άλλο λογισμικό, το Plesk κυκλοφορεί σε διάφορες εκδόσεις (που η εταιρεία αποκαλεί “Releases”). Η πιο συνηθισμένη που θα βρείτε τώρα είναι το Plesk Onyx.

Ωστόσο, μια νεότερη έκδοση με την ονομασία Plesk Obsidian κυκλοφόρησε μόλις τον Οκτώβριο του 2019. Μην φοβηθείτε από τις διαφορετικές εκδόσεις του Plesk – οι νεότερες εκδόσεις απλώς προσφέρουν βελτιωμένες δυνατότητες ή βελτιώσεις υπηρεσιών. Κάνουν όμως το ίδιο πράγμα: σας επιτρέπουν να διαχειρίζεστε εύκολα τις ιστοσελίδες σας.

Το Plesk σας επιτρέπει να εργάζεστε με ένα γραφικό περιβάλλον χρήστη (GUI). Το GUI σας επιτρέπει να χειρίζεστε πολλά πράγματα με ένα εύκολο ‘point-and-click’ σύστημα, όπως ακριβώς κάνουν και τα περισσότερα λογισμικά σήμερα. Ας δούμε πώς μοιάζει το βασικό περιβάλλον εργασίας του πίνακα ελέγχου:

Plesk περιβάλλον ελέγχου

Η εμφάνιση του Plesk θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο το έχει ρυθμίσει ο web host σας, καθώς και από τυχόν προσωπικές ρυθμίσεις που μπορεί να εισάγετε εσείς.

  1. Γραμμή πλοήγησης

Στα αριστερά της οθόνης υπάρχει η βασική γραμμή πλοήγησης. Αυτή σας επιτρέπει να μετακινείστε μεταξύ των διαφόρων τμημάτων του Plesk πιο εύκολα. Είναι ένας τρόπος με τον οποίο το Plesk κατηγοριοποιεί τη λειτουργικότητα, έτσι ώστε το περιβάλλον εργασίας να μην φαίνεται πολύ ακατάστατο.

  1. Κύριο τμήμα οθόνης

Εδώ θα δείτε πληροφορίες που σχετίζονται με την ενότητα πλοήγησης που έχετε επιλέξει. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του παραπάνω στιγμιότυπου οθόνης βλέπετε πληροφορίες σχετικά με τα domains και τις ιστοσελίδες που διαχειρίζεται αυτός ο λογαριασμός Plesk.

Η κύρια περιοχή προβολής δεν είναι μόνο για πληροφορίες, αλλά σας επιτρέπει επίσης να κάνετε ορισμένες λειτουργίες ανάλογα με την περιοχή στην οποία βρίσκεστε.

  1. Μενού γρήγορης διαχείρισης

Αυτή είναι μια λίστα με συντομεύσεις που μπορείτε να κάνετε για να εκτελέσετε ορισμένα κοινά στοιχεία ελέγχου. Δεν έχουν όλοι οι λογαριασμοί web hosting τις ίδιες επιλογές. Η ακριβής λίστα που είναι διαθέσιμη εδώ θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο ο πάροχος web hosting σας έχει ρυθμίσει το Plesk για τη δική σας ευκολία.

  1. Πληροφορίες διακομιστή

Οι πόροι είναι το βασικό στοιχείο κάθε λογαριασμού web hosting και αυτός ο εύχρηστος πίνακας σας επιτρέπει να παρακολουθείτε πόσους έχετε χρησιμοποιήσει. Οι πόροι μετριούνται συνήθως σε περιόδους ενός μήνα και μηδενίζονται στην αρχή κάθε μήνα.

Το να γνωρίζετε πόσους πόρους καταναλώνετε είναι σημαντικό, καθώς επηρεάζουν την απόδοση των ιστοσελίδων σας. Εάν η ιστοσελίδα σας χρησιμοποιεί υπερβολικά πολλούς πόρους, ο web host σας μπορεί να περιορίσει την απόδοσή της ή ακόμη και να αναστείλει τον λογαριασμό σας.

Αυτό το γεγονός πρέπει να το προσέξει ιδιαίτερα όσοι κατασκευάζουν ένα eshop  γιατί αυτά απαιτούν , συνήθως , πολλοί περισσότερους πόρους από ότι μια ιστοσελίδα παρουσίασης.

Σημείωση: Η ακριβής εμφάνιση της διεπαφής θα διαφέρει από καιρό σε καιρό ανάλογα με πολλά πράγματα. Μην ανησυχείτε αν ο λογαριασμός σας στο Plesk φαίνεται διαφορετικός από αυτό που σας έδειξα στο παραπάνω παράδειγμα -οι βασικές περιοχές και λειτουργίες θα παραμείνουν οι ίδιες.

Ξεκινώντας την πρώτη σας ιστοσελίδα στο Plesk

Όταν εγγράφεστε για πρώτη φορά για web hosting, μέρος της διαδικασίας είναι συνήθως ένα email που σας αποστέλλεται από τον host σας. Αυτό θα περιλαμβάνει λεπτομέρειες σχετικά με το πώς να συνδεθείτε στον πίνακα ελέγχου Plesk. Η πρόκληση θα είναι να χρησιμοποιήσετε το Plesk για να δημιουργήσετε την πρώτη σας ιστοσελίδα.

Οι ιστοσελίδες είναι ο συνδυασμός δύο βασικών στοιχείων, του domain name και των αρχείων της ιστοσελίδας. Το πρώτο είναι η διεύθυνση της ιστοσελίδας σας στο Διαδίκτυο, ενώ το δεύτερο είναι η ίδια η ιστοσελίδα. Εάν δεν αγοράσατε ένα όνομα τομέα μαζί με τον χώρο web hosting σας, θα πρέπει να εγγραφείτε ξεχωριστά για ένα.

Μόλις το αποκτήσετε, θα πρέπει να το προσθέσετε στον πίνακα ελέγχου του Plesk.

  1. Προσθήκη του Domain Name

Plesk προσθήκη domain name

Στην ενότητα ‘Websites & Domains’ στην αριστερή γραμμή πλοήγησης, κάντε κλικ στο ‘Add Domain’.

Στην ενότητα ‘Websites & Domains’ στην αριστερή γραμμή πλοήγησης, κάντε κλικ στο ‘Add Domain’. Αυτό θα σας μεταφέρει στη σελίδα όπου θα πρέπει να καθορίσετε λεπτομέρειες σχετικά με το όνομα τομέα σας. Συμπληρώστε το πεδίο ‘Domain Name’ Μια επιλογή που σας προτείνω να συμπληρώσετε είναι το ‘Document Root’. Αυτό θα σας επιτρέψει να καθορίσετε έναν φάκελο στον κατάλογο αρχείων σας που θα φιλοξενεί όλα τα αρχεία που σχετίζονται με αυτό το όνομα τομέα. Με αυτόν τον τρόπο τα αρχεία σας θα είναι πιο καλά οργανωμένα αν αποφασίσετε να προσθέσετε αργότερα και άλλες ιστοσελίδες στον ίδιο λογαριασμό.

Τέλος, επιλέξτε το πλαίσιο ελέγχου “Ασφαλίστε τον τομέα με Let’s Encrypt”. Αυτή η επιλογή μπορεί να μην είναι πάντα παρούσα και εξαρτάται από τον web host σας.

Αφήστε τις άλλες επιλογές ως προεπιλεγμένες και πατήστε ‘OK’ για να αποθηκεύσετε τα δεδομένα σας.

  1. Δημιουργία της ιστοσελίδας σας

Υπάρχουν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να προχωρήσετε στη δημιουργία της ιστοσελίδας σας.

Κατασκευάστε τη και ανεβάστε τη με FTP

Για να κατασκευάσετε μια ιστοσελίδα μόνοι σας μπορεί να χρειαστείτε είτε επαγγελματίες web designers  είτε να το κάνετε μόνοι σας με κώδικα ή λογισμικό. Το αποτέλεσμα είναι συνήθως το ίδιο – πολλά αρχεία που πρέπει να μεταφερθούν στον web server σας.

Η μεταφορά των αρχείων της ιστοσελίδας σας στον διακομιστή σας γίνεται συνήθως με τη χρήση του πρωτοκόλλου μεταφοράς αρχείων (FTP). Τα στοιχεία FTP θα πρέπει να περιλαμβάνονται στις πληροφορίες που σας έχει στείλει ο πάροχος υπηρεσιών web hosting σας.

Για να στείλετε αρχεία στον διακομιστή ιστού, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είτε το πρόγραμμα περιήγησης ιστού είτε ένα πρόγραμμα-πελάτη FTP όπως το FileZilla. Μόλις συνδεθείτε στον διακομιστή ιστού σας μέσω FTP, απλά μεταφέρετε όλα τα αρχεία του ιστοτόπου σας.

Χρήση ενός CMS/Website Builder

Μια άλλη εναλλακτική λύση που γίνεται όλο και πιο δημοφιλής είναι η χρήση είτε ενός κατασκευαστή ιστοσελίδων είτε ενός συστήματος διαχείρισης περιεχομένου (CMS).

Εάν το πακέτο φιλοξενίας ιστοσελίδων σας περιλαμβάνει τη χρήση ενός σχεδιαστή ιστοσελίδων, τότε θα μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να αναπτύξετε γρήγορα την ιστοσελίδα σας, απευθείας στον ίδιο τον διακομιστή ιστού.

Εναλλακτικά, μπορείτε να επιλέξετε ένα CMS. Αυτές οι διαδικτυακές εφαρμογές σάς βοηθούν να δημιουργείτε και να συντηρείτε ιστοσελίδες πιο εύκολα. Ορισμένοι web hosts ενδέχεται να έχουν προεγκατεστημένες για εσάς συγκεκριμένες εφαρμογές CMS, όπως το WordPress, ανάλογα με το πακέτο φιλοξενίας σας.

Αν όχι, θα πρέπει να εγκαταστήσετε μόνοι σας το CMS (βλ.: Δουλεύοντας με Application Installers).

  1. Διαχείριση αρχείων

Plesk διαχείριση αρχείων

Αφού τοποθετήσετε τα αρχεία σας στον web host σας, μπορεί να υπάρξουν φορές που θα χρειαστεί να επεξεργαστείτε άμεσα κάποια από αυτά τα αρχεία. Για παράδειγμα, το .htaccess είναι ένα ισχυρό αρχείο ρυθμίσεων που μπορείτε να τροποποιήσετε για διάφορους σκοπούς.

Ένας εύκολος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι μέσω της Διαχείρισης αρχείων στο Plesk. Από το ταμπλό του Plesk, κάντε κλικ στην επιλογή ‘File Manage” στο αριστερό μενού πλοήγησης και θα μεταφερθείτε σε ένα περιβάλλον που μοιάζει με διερευνητή αρχείων:

  1. Αυτό είναι το δέντρο πλοήγησης.

Λειτουργεί ακριβώς όπως το σύστημα πλοήγησης αρχείων που διαθέτουν οι περισσότεροι υπολογιστές. Για να δείτε τα περιεχόμενα ενός καταλόγου εδώ, κάντε κλικ και τα αρχεία που βρίσκονται μέσα σε αυτόν θα εμφανιστούν στην περιοχή εμφάνισης.

  1. Αυτή η περιοχή προβολής θα σας επιτρέψει να εργαστείτε με αρχεία.

Κάνοντας κλικ σε ένα όνομα αρχείου θα το ανοίξετε σε έναν επεξεργαστή κειμένου που βασίζεται στο πρόγραμμα περιήγησης, όπου μπορείτε να το τροποποιήσετε και να το αποθηκεύσετε. Εναλλακτικά, μπορείτε επίσης να επιλέξετε το πλαίσιο ελέγχου δίπλα στο αρχείο και να επιλέξετε άλλες λειτουργίες, όπως διαγραφή, μετακίνηση, αντιγραφή ή άλλες.

Δουλεύοντας με Application Installers

Οι διαδικτυακές εφαρμογές έχουν κάνει τις ζωές μας τόσο απλές που πολλοί προγραμματιστές πινάκων ελέγχου έχουν ενσωματώσει στα συστήματά τους software installers. Το Plesk διαθέτει έναν εγγενή installer εφαρμογών ιστού, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει και άλλους, όπως το Softaculous.

Για να χρησιμοποιήσετε τον εγγενή εγκαταστάτη εφαρμογών ιστού του Plesk, κάντε κλικ στην επιλογή ‘Application’ στο αριστερό μενού πλοήγησης. Η περιοχή εμφάνισης θα δείξει ποιες εφαρμογές έχουν ήδη εγκατασταθεί. Θα υπάρχει επίσης μια περιοχή εφαρμογών όπου μπορείτε να διαχειριστείτε ή να εγκαταστήσετε νέες εφαρμογές.

Δημιουργία και χρήση μιας βάσης δεδομένων

Πολλές διαδικτυακές εφαρμογές σήμερα, όπως το WordPress και το Joomla, χρησιμοποιούν βάσεις δεδομένων. Πρόκειται για δοχεία δεδομένων που βοηθούν στη λειτουργία της ιστοσελίδας σας. Παρόλο που οι περισσότερες εφαρμογές ιστού διαχειρίζονται τις βάσεις δεδομένων τους μόνες τους, μπορεί να υπάρξουν φορές που θα θελήσετε να δείτε ή να επεξεργαστείτε ορισμένες περιοχές απευθείας.

Για να δείτε τις βάσεις δεδομένων στον web hosting λογαριασμό σας, κάντε κλικ στο ‘Databases’ στο αριστερό μενού πλοήγησης. Εκεί θα εμφανίζονται όλες οι βάσεις δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί στο λογαριασμό σας.

Για να επεξεργαστείτε μια βάση δεδομένων, κάντε κλικ στο ‘phpMyAdmin’ στη βάση δεδομένων που θέλετε να τροποποιήσετε στην περιοχή εμφάνισης. Αυτό ανοίγει μια άλλη καρτέλα παραθύρου που θα σας επιτρέψει να τροποποιήσετε και να αποθηκεύσετε τις αλλαγές στη βάση δεδομένων σας.

Προειδοποίηση: Μην κάνετε αλλαγές στη βάση δεδομένων σας αν δεν ξέρετε τι κάνετε. Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στον ιστότοπό σας.

Διαχείριση email

Plesk διαχείριση email

Μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στην περιοχή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μέσω της επιλογής ‘Mail’ στο μενού πλοήγησης. Αυτό θα εμφανίσει στην περιοχή προβολής όλες τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διαχειρίζεται επί του παρόντος ο λογαριασμός. Οι νέοι λογαριασμοί θα είναι κενοί και εναπόκειται σε εσάς να ορίσετε μια νέα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που θα χρησιμοποιείτε.

  1. Κάντε κλικ στο ‘Create Email Address”
  2. Συμπληρώστε το όνομα χρήστη που θέλετε στο πεδίο “Email Address”.
  3. Πληκτρολογήστε έναν κωδικό πρόσβασης και επιβεβαιώστε τον
  4. Εάν είναι απαραίτητο, μπορείτε να ορίσετε το επιθυμητό μέγεθος για το γραμματοκιβώτιο. Αυτό είναι χρήσιμο εάν δημιουργείτε μερικούς λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για διάφορους χρήστες και υπάρχει περιορισμένος χώρος.
  5. Μπορείτε επίσης να ρυθμίσετε άλλες λεπτομέρειες μέσω των καρτελών στην περιοχή εμφάνισης. Μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι να ορίσετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την προώθηση της αλληλογραφίας σε άλλη, να ρυθμίσετε τις αυτόματες απαντήσεις ή ακόμη και τις μορφές μηνυμάτων.
  6. Μόλις ολοκληρώσετε όλες τις επιλογές που χρειάζεστε, κάντε κλικ στο ‘OK’.

Δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας του λογαριασμού σας

Plesk αντίγραφα ασφαλείας

Σελίδα δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας του Plesk.

Η επιλογή δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας στον πίνακα ελέγχου του Plesk δεν είναι η ίδια με αυτή που θα βρείτε στις εφαρμογές ιστού σας. Στο μενού γρήγορης εκκίνησης στα δεξιά, κάντε κλικ στην επιλογή ” Backup Manager’, και μετά στο “Backup”.

Εδώ μπορείτε να καθορίσετε τις ρυθμίσεις του τύπου backup που θέλετε να εκτελέσετε.

Ιδανικά, δημιουργήστε ένα προγραμματισμένο backup για να εκτελείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Να είστε προσεκτικοί με τις επιλογές που θα επιλέξετε, καθώς τα πλήρη αντίγραφα ασφαλείας όλου του περιεχομένου μπορεί να έχουν μεγάλο μέγεθος. Το πακέτο φιλοξενίας ιστοσελίδων σας μπορεί να έχει περιορισμούς στον χώρο αποθήκευσης, οπότε βεβαιωθείτε ότι διαγράφετε τα παλιά αρχεία αντιγράφων ασφαλείας όταν δεν τα χρειάζεστε πλέον.

Plesk τι ειναι ;

Συμπέρασμα: Ισχυρό και διαισθητικό

Για όσους έχουν ήδη hosting και κοιτάζουν το περιβάλλον εργασίας του Plesk θα έχετε παρατηρήσει ότι έχω αφήσει αρκετά έξω. Ο λόγος γι’ αυτό είναι διττός.

Το πρώτο είναι ότι το Plesk είναι πολύ ευέλικτο και εκτεταμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλές επιλογές παραμετροποίησης του κεντρικού υπολογιστή, οπότε δεν θα είναι όλες οι επιλογές ανοιχτές σε όλους. Οι τομείς που έχω καλύψει σε αυτόν τον οδηγό έχουν ως στόχο να θέσουν τις βάσεις που θα είναι διαθέσιμες σχεδόν σε όλους τους χρήστες του Plesk.

Το δεύτερο είναι ότι, όπως μπορείτε να δείτε, το Plesk είναι πολύ διαισθητικό. Αν ξέρετε τι θέλετε να κάνετε, είναι πολύ πιθανό να μπορέσετε να πλοηγηθείτε προς αυτή την κατεύθυνση σε αυτό το εύχρηστο περιβάλλον εργασίας. Αυτό το καθιστά ιδανική επιλογή τόσο για αρχάριους όσο και για έμπειρους χρήστες.