cPanel . Ολοκληρωμένος Οδηγός στα ελληνικά – Οκτώβριος 2023

Ολοκληρωμένος Οδηγός για το cPanel: Μια Συνεργατική Πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Εργαστηρίου ΤΠΕ Ήρων

 

cpanel manual ελληνικά Στην εποχή της ψηφιακής μετάβασης, η ανάγκη για αξιόπιστες και αποτελεσματικές λύσεις διαχείρισης ιστοσελίδων είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Σε αυτό το πλαίσιο, το cPanel αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή και ευρέως χρησιμοποιούμενα εργαλεία διαχείρισης – φιλοξενίας ιστοσελίδων. Ωστόσο, παρά την ευρεία του χρήση, η αποτελεσματική εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του απαιτεί ειδικευμένες γνώσεις και κατανόηση. Είναι ακριβώς αυτή η κενότητα που το παρόν εγχειρίδιο επιδιώκει να καλύψει.

Το εγχειρίδιο αυτό έχει δημιουργηθεί στα πλαίσια μιας συνεργατικής πρωτοβουλίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Εργαστηρίου ΤΠΕ Ήρων. Εντάσσεται στο  ετήσιο πρόγραμμα σπουδών web design   “MicroMaster in Web Design και Development” και στοχεύει στην παροχή ενός ολοκληρωμένου οδηγού για την αποτελεσματική χρήση και διαχείριση του cPanel.

Η δομή του είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπει την ευέλικτη και στοχευμένη εκμάθηση, καλύπτοντας μια ευρεία γκάμα θεμάτων, από την βασική εκμάθηση του cPanel μέχρι προηγμένες τεχνικές διαχείρισης.

Σαν dreamweaver.gr  ,νοιώθουμε ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια , που συμμετέχουμε φιλοξενώντας τα workshops του προγράμματος αυτού και που σπουδαστές του εμπλέκονται τόσο στην δημιουργία ιστοσελίδων και στην κατασκευή eshop αλλά και σε projects που αφορούν την προώθηση ιστοσελίδων – seo αλλά και την διαφήμιση στο internet με τους σπουδαστές να εμπλέκονται διαφημιστικές καμπάνιες σε Google, Youtube, Facebook, Instagram , LinkedIn και στο TikTok

Ο πίνακας περιεχομένων αποτελεί μια ολοκληρωμένη οδηγία, που ξεκινά από τα βασικά στοιχεία του cPanel και φτάνει μέχρι τη διαχείριση βάσεων δεδομένων, την ενημέρωση των προτιμήσεων του χρήστη, και ακόμη περισσότερο. Είτε είστε φοιτητής, είτε επαγγελματίας στον τομέα της πληροφορικής, είτε απλώς κάποιος που επιθυμεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του cPanel, αυτό το εγχειρίδιο προσφέρει μια πλήρη, βήμα προς βήμα οδηγία για να επιτύχετε τους στόχους σας.

Είναι ένα γνωστικό πεδίο που είχαμε ασχοληθεί και στο παρελθόν όπως μπορείτε να δείτε και σε προηγούμενο tutorial μας με τίτλο Cpanel τι είναι  ενώ πριν λίγες ημέρες παρουσίασαμε και το Plesk Tutorial καλύπτοντας έτσι τα δυο γνωστότερα και ευρέως χρησιμοποιούμενα περιβάλλοντα διαχείρισης φιλοξενίας – web hosting.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε λεπτομερώς τα κύρια χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες που προσφέρει το εγχειρίδιο, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο συμβάλλει στην προαγωγή της τεχνολογικής γνώσης και εξειδίκευσης.

 

Πίνακας Περιεχομένων

  1. Εκμάθηση cPanel – Τα Βασικά.. 1

1.1.       Τι είναι το cPanel; 1

1.2. Τι μπορώ να κάνω στο cPanel; 1

1.3. Πώς μπορώ να συνδεθώ στο cPanel; 2

1.4. Τι να κάνω αν Χρειάζομαι Περισσότερη Βοήθεια; 3

  1. Μια γρήγορη εισαγωγή στη διεπαφή cPanel 3

2.1. Η διεπαφή cPanel μου φαίνεται διαφορετική! Τι κάνω.. 4

2.2. Περιήγηση στη διεπαφή του cPanel 5

2.3. Αναδιοργάνωση της αρχικής σελίδας του cPanel 7

  1. Ενημέρωση Των προτιμήσεων σας. 8

3.1. Αλλαγή του κωδικού πρόσβασής σας. 9

3.2. Ενημέρωση των στοιχείων επικοινωνίας σας. 10

3.3. Προσθήκη νέου χρήστη. 12

  1. Διαχείριση ονομάτων τομέα.. 15

4.1. Προσθήκη νέου ονόματος τομέα.. 16

4.2. Επεξεργασία/Αφαίρεση Ονόματος Τομέα.. 17

4.3. Διαχείριση υποτομέων. 18

  1. Λογαριασμοί και ρυθμίσεις email 21

5.1. Ρύθμιση Λογαριασμού Email 21

5.2. Χρήση του Email σας. 23

5.3. Προώθηση του Εmail σας σε Άλλη Διεύθυνση. 27

5.4. Ρύθμιση Προεπιλεγμένης Διεύθυνσης. 29

5.5. Ρύθμιση Φίλτρων Ανεπιθύμητης Αλληλογραφίας. 31

  1. Διαχείριση των αρχείων σας. 33

6.1. Χρησιμοποιώντας τη Διαχείριση αρχείων. 33

6.2. Πρόσβαση στον Κύριο FTP Λογαριασμό σας. 36

  1. Βάσεις Δεδομένων. 38

7.1. Δημιουργία Βάσης Δεδομένων. 38

7.2. Διαχείριση Βάσεων Δεδομένων. 41

  1. Εγκαταστάσεις με Ένα Κλικ (WordPress και Άλλα). 42

8.1. Εγκατάσταση WordPress. 43

  1. Δημιουργία Αντιγράφων Ασφαλείας του Ιστότοπού σας. 48

9.1. Ελέγξτε το Χώρο στον Δίσκο σας. 50

  1. Έλεγχος των Στατιστικών σας. 53

 

1.      Εκμάθηση cPanel – Τα Βασικά

 

1.1.  Τι είναι το cPanel;

 

Με απλά λόγια, είναι ένας πίνακας ελέγχου όπου μπορείτε να διαχειριστείτε κάθε στοιχείο του λογαριασμού φιλοξενίας ιστού σας.

Οι εταιρείες φιλοξενίας ιστού επιθυμούν να κάνουν το cPanel διαθέσιμο στους πελάτες τους για μερικούς βασικούς λόγους: είναι ένας απλός στη χρήση πίνακας εργαλείων, είναι καλά συντηρημένος με τακτικές ενημερώσεις, βελτιώσεις και μέτρα ασφαλείας.

1.2. Τι μπορώ να κάνω στο cPanel;

Θα μπαίνετε στο cPanel για να:

  • Συνδέσετε τα ονόματα τομέα στη φιλοξενία σας
  • Ρυθμίσετε διευθύνσεις email για τον ιστότοπό σας
  • Εγκαταστήσετε το WordPress (ή άλλο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου)
  • Δημιουργήσετε αντίγραφα ασφαλείας της ιστοσελίδας σας
  • Ανεβάσετε αρχεία στον διακομιστή σας
  • Ελέγξετε το εύρος ζώνης και άλλα στατιστικά χρήσης
  • Αλλάξετε διάφορες ρυθμίσεις ασφαλείας
  • Εγκαταστήσετε πρόσθετες εφαρμογές στον διακομιστή σας
  • Δημιουργήσετε νέες βάσεις δεδομένων/διαχειριστείτε τις υπάρχουσες
  • Ρυθμίσετε διάφορες βελτιστοποιήσεις

Και πολλά άλλα – στην πραγματικότητα εδώ απλώς αγγίζουμε την επιφάνεια. Μην τρομάζετε όμως. Ενώ το cPanel σάς προσφέρει έναν τεράστιο όγκο λειτουργιών και προσαρμογών που πρέπει να φροντίσετε, δεν χρειάζεται πραγματικά να τα κατανοήσετε όλα για να διαχειριστείτε αποτελεσματικά τον ιστότοπό σας. Θα καλύψουμε τα πάντα σε αυτόν τον οδηγό.

1.3. Πώς μπορώ να συνδεθώ στο cPanel;

Εάν αυτή είναι η πρώτη φορά που συνδέεστε, ο πάροχος φιλοξενίας θα πρέπει να σας έχει δώσει το απαραίτητο όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης.

Οι περισσότερες εταιρείες φιλοξενίας έχουν συνδέσμους στο cPanel σας αφού συνδεθείτε στον λογαριασμό φιλοξενίας σας.

Εάν δεν μπορείτε να βρείτε έναν άμεσο σύνδεσμο στον πίνακα του παρόχου φιλοξενίας σας, μπορείτε είτε να επικοινωνήσετε με την υποστήριξη και να τους ρωτήσετε πώς να αποκτήσετε πρόσβαση στο cPanel ή μπορείτε να ψάξετε και να προσπαθήσετε να μαντέψετε τη σωστή διεύθυνση cPanel. Μπορεί να ακούγεται τραβηγμένο για αρχή, αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ εφικτό. Δείτε πώς:

Ανοίξτε το πρόγραμμα περιήγησής σας και εισαγάγετε τη διεύθυνση του ιστότοπού σας ακολουθούμενη από :2082 (για http) ή :2083 (για https). Για παράδειγμα:

https://www.YOURDOMAIN.com:2082

Ή:

https://www.YOURDOMAIN.com:2083

Στη συνέχεια, θα σας ζητηθεί να εισαγάγετε το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σας στο cPanel.

1.4. Τι να κάνω αν Χρειάζομαι Περισσότερη Βοήθεια;

Αυτός ο οδηγός εξηγεί όλα τα βασικά και σας δίνει οδηγίες βήμα προς βήμα για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις πιο συνηθισμένες εργασίες, όπως η δημιουργία ιστότοπων, λογαριασμών email και ονομάτων τομέα. Εάν χρειάζεστε λίγη περισσότερη βοήθεια, το cPanel έχει μερικά δικά του εκπαιδευτικά βίντεο.

Υπάρχει επίσης πολλή τεκμηρίωση διαθέσιμη σε κάθε σελίδα μέσα στο ίδιο το cPanel, που συνήθως παρατίθεται στην κορυφή. Για παράδειγμα:

z2

2. Μια γρήγορη εισαγωγή στη διεπαφή cPanel

Αφού συνδεθείτε, θα πρέπει να δείτε μια οθόνη παρόμοια με αυτήν:

Αυτή είναι η έκδοση του cPanel που χρησιμοποιεί ένα θέμα που ονομάζεται ” Paper Lantern”.

2.1. Η διεπαφή cPanel μου φαίνεται διαφορετική! Τι κάνω;

 

Πρώτον, μην πανικοβάλλεστε.

Για να αλλάξετε το στυλ του cPanel σας, βρείτε την ενότητα “PREFERENCES” (συνήθως βρίσκεται κοντά στο κάτω μέρος) και κάντε κλικ στο “Change Style”:

Θα έχετε μερικές επιλογές εκεί με βάση το τι διαθέτει ο host σας. Στην περίπτωσή μας, η επιλογή αποτελείται από τα στυλ Basic, Dark, Light, και Retro.

Για να εργαστείτε στο ίδιο θέμα που εργαζόμαστε, επιλέξτε το “Basic” κάνοντας κλικ στο κουμπί “Apply” στην επάνω δεξιά γωνία δίπλα στο στυλ. Το cPanel θα επαναφορτωθεί με το νέο στυλ που θα εφαρμοστεί.

2.2. Περιήγηση στη διεπαφή του cPanel

Η περιήγηση στη διεπαφή του cPanel αποτελείται από πολλές επιλογές.

Ας ξεκινήσουμε πρώτα με:

Γραμμή πλοήγησης

Μπορείτε να βρείτε τη γραμμή πλοήγησης στην επάνω δεξιά γωνία της οθόνης. Εκεί, υπάρχει ένα απλό πεδίο αναζήτησης, ένας σύνδεσμος προς τις προτιμήσεις χρήστη σας, ένα κουδούνι ειδοποιήσεων και ο σύνδεσμος αποσύνδεσης.

Το πεδίο αναζήτησης σάς επιτρέπει να βρείτε τις βασικές επιλογές μέσα στο cPanel. Στην πραγματικότητα, η χρήση του πεδίου αναζήτησης είναι ένας πολύ πιο γρήγορος τρόπος για να περιηγηθείτε στο cPanel από το να προσπαθείτε να περιηγηθείτε και να φτάσετε σε μια συγκεκριμένη επιλογή με μη αυτόματο τρόπο. Το πεδίο αναζήτησης αρχίζει να σας παρουσιάζει αποτελέσματα αμέσως καθώς πληκτρολογείτε.

Κάνοντας κλικ στον σύνδεσμο προτιμήσεις χρήστη, μπορείτε να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασης, τη γλώσσα, να επεξεργαστείτε τα στοιχεία επικοινωνίας σας και επίσης να επαναφέρετε τις ρυθμίσεις της σελίδας με ένα κλικ.

Το καμπανάκι ειδοποιήσεων είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται – ένα μέρος όπου μπορείτε να δείτε βασικές ενημερώσεις σχετικά με τη ρύθμιση φιλοξενίας ή το ίδιο το cPanel. Συνήθως, το cPanel χρησιμοποιεί ειδοποιήσεις για να σας ενημερώσει σχετικά με νέες, κρίσιμες ενημερώσεις, ανησυχίες για την ασφάλεια ή άλλες πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζετε.

Ο σύνδεσμος αποσύνδεσης είναι αρκετά αυτονόητος – θυμηθείτε να τον χρησιμοποιείτε κάθε φορά που τελειώνετε την εργασία με το cPanel.

Γραμμή αναζήτησης

Ένα επιπλέον πεδίο αναζήτησης – εκτός από αυτό στη γραμμή πλοήγησης – είναι ορατό στην κορυφή της σελίδας ακριβώς κάτω από τη γραμμή πλοήγησης.

Αυτό λειτουργεί σχεδόν παρόμοια, αλλά αυτή τη φορά, αντί να σας δείχνει αποτελέσματα μέσα σε ένα αναπτυσσόμενο μενού, θα φιλτράρει το κεντρικό τμήμα του cPanel. Απλώς γράψτε αυτό που αναζητάτε και το cPanel θα το βρει για εσάς.

Πλαϊνή γραμμή

Στην αριστερή πλευρά της οθόνης σας, θα δείτε μια πλαϊνή γραμμή με μερικά εικονίδια – ο ακριβής αριθμός εξαρτάται από το τι διαθέτει για εσάς ο host σας. Στην περίπτωσή μας, από πάνω προς τα κάτω, τα εικονίδια αντιπροσωπεύουν τα Home, Statistics, Dashboard και User Management.

Home είναι η αρχική και η κύρια σελίδα του cPanel όπου μπορείτε να έχετε πρόσβαση στις περισσότερες από τις λειτουργίες.

Τα Statistics σας δείχνουν μια σειρά σημαντικών αριθμών – πόσους λογαριασμούς email, λογαριασμούς πρωτοκόλλου μεταφοράς αρχείων (FTP) και ονόματα τομέα έχετε, καθώς και πόσο εύρος ζώνης και χώρο στο δίσκο χρησιμοποιείτε.

Το dashboard είναι μια γρήγορη σελίδα αναφοράς όπου θα βρείτε συνδέσμους προς μερικούς από τους πιο συχνά χρησιμοποιούμενους συνδέσμους, καθώς και μια ματιά με μια ματιά στο εύρος ζώνης και τη χρήση του χώρου στο δίσκο σας, στατιστικά στοιχεία email και πολλά άλλα.

Το User Management είναι όπου μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε χρήστες από τον λογαριασμό σας στο cPanel. Μπορείτε επίσης να δείτε ποιους λογαριασμούς email έχετε ρυθμίσει, καθώς και ποιος έχει πρόσβαση στο FTP και στο web disk σας σε περίπτωση που μοιράζεστε έναν λογαριασμό με άλλους χρήστες ή διαχειριστές.

2.3. Αναδιοργάνωση της αρχικής σελίδας του cPanel

Μπορείτε να συμπτύξετε ενότητες κάνοντας κλικ στο σύμβολο “-” στην επάνω δεξιά γωνία κάθε ενότητας αρχικής σελίδας για να την ελαχιστοποιήσετε.

Εάν θέλετε, μπορείτε επίσης να σύρετε και να αποθέσετε ολόκληρες ενότητες για να τις αναδιοργανώσετε και να τοποθετήσετε τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες κοντά στην κορυφή.

3. Ενημέρωση Των προτιμήσεων σας

Όταν συνδέεστε για πρώτη φορά στο cPanel, βεβαιωθείτε ότι έχετε επισκεφτεί την ενότητα “PREFERENCES” για να ενημερώσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας και να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασης σας.

Δείτε πώς να το κάνετε αυτό βήμα προς βήμα:

3.1. Αλλαγή του κωδικού πρόσβασής σας

 

Συνιστούμε ανεπιφύλακτα να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας αμέσως μόλις συνδεθείτε στο cPanel για πρώτη φορά.

Κάντε κλικ στο “Password & Security”. Θα μεταφερθείτε σε αυτήν την οθόνη:

Θα πρέπει να εισαγάγετε τον παλιό σας κωδικό πρόσβασης πριν επιλέξετε νέο.

Όταν πρόκειται για τη ρύθμιση ενός νέου κωδικού πρόσβασης, μπορείτε είτε να επωφεληθείτε από το Password Generator είτε να βρείτε κάτι μόνοι σας. Η χρήση του Password Generator είναι πιθανώς ο σωστός τρόπος, καθώς θα σας δώσει έναν ισχυρό και ασφαλή κωδικό πρόσβασης. Απλώς κάντε κλικ στο κουμπί και αφήστε τη γεννήτρια να φροντίσει τα υπόλοιπα:

Ο καλύτερος τρόπος για να αποθηκεύσετε αυτόν τον κωδικό πρόσβασης είναι να χρησιμοποιήσετε έναν διαχειριστή κωδικών πρόσβασης (όπως το LastPass – δωρεάν). Με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειάζεται να απομνημονεύσετε τον κωδικό πρόσβασης. Ό,τι κι αν κάνετε, μην αποθηκεύετε τον κωδικό πρόσβασής σας σε ένα αρχείο Word ή κάτι παρόμοιο στον υπολογιστή σας – όπου θα μπορούσε κάποιος να τον ανακαλύψει εύκολα.

3.2. Ενημέρωση των στοιχείων επικοινωνίας σας

 

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνετε στο cPanel είναι να παρέχετε ένα email όπου μπορείτε να λαμβάνετε ενημερώσεις όταν χρειάζεται.

Γιατί αυτό το βήμα είναι κρίσιμο:

  • Χωρίς ένα λειτουργικό email που έχει οριστεί σε αυτήν την ενότητα, το cPanel δεν θα μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας εάν συμβεί κάτι σημαντικό με τη διαμόρφωσή σας.
  • Πρέπει επίσης να ορίσετε τη διεύθυνση email σε μια διεύθυνση που δεν είναι συνδεδεμένη με οποιοδήποτε όνομα τομέα που φιλοξενείτε σε αυτό το cPanel. Διαφορετικά, σε περίπτωση που συμβεί κάτι με τις παραμέτρους σας, μπορεί να διακυβευτεί και αυτός ο τομέας, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνίας μαζί σας.

Για να μεταβείτε σε αυτές τις ρυθμίσεις, κάντε κλικ στo “Contact Information” για να μεταβείτε στην ακόλουθη οθόνη:

Συνιστούμε να έχετε επιλέξει όλα τα πλαίσια κάτω από τις “Contact Preferences”, καθώς είναι όλες ενημερώσεις που θα μπορούσαν να σας ειδοποιήσουν για ύποπτες δραστηριότητες (π.χ. κάποιος άλλος να αλλάξει τον κωδικό πρόσβασής σας) ή ένα πρόβλημα φιλοξενίας (π.χ. εξαντλείται ο χώρος στο δίσκο).

3.3. Προσθήκη νέου χρήστη

Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να συνεργαστείτε με κάποιον που θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τις ιστοσελίδες σας ή ότι έχετε έναν αξιόπιστο επιχειρηματικό συνεργάτη που χρειάζεται επίσης πρόσβαση στη ρύθμιση φιλοξενίας. Αυτό το άτομο θα απαιτήσει το δικό του προφίλ χρήστη στο cPanel.

Για να το κάνετε αυτό, κάντε κλικ στο εικονίδιο “User Manager” που βρίσκεται στην ίδια ενότητα “PREFERENCES”.

Θα μεταφερθείτε στην ακόλουθη οθόνη:

Σε αυτήν την ενότητα, μπορείτε να δείτε όλους τους λογαριασμούς που έχουν οριστεί αυτήν τη στιγμή στο cPanel σας. Υπάρχουν τρία εικονίδια δίπλα σε κάθε λογαριασμό (μπορείτε να τα δείτε στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης):

  • Το εικονίδιο φακέλου υποδεικνύει εάν το άτομο έχει ρυθμίσει έναν λογαριασμό email στο σύστημα – εάν το εικονίδιο είναι έγχρωμο, τότε έχει ρυθμιστεί ένας λογαριασμός email, αν είναι γκριζαρισμένο, τότε όχι
  • Το εικονίδιο φορτηγού υποδεικνύει εάν το άτομο έχει λογαριασμό FTP – και πάλι, χρωματισμένο για ναι και γκρι για όχι
  • Το εικονίδιο δίσκου υποδεικνύει εάν ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες δίσκων Ιστού που αποτελούν μέρος του cPanel

Μπορείτε εύκολα να επεξεργαστείτε οποιονδήποτε χρήστη εκεί, να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής του ή να τον διαγράψετε με τις επιλογές που αναφέρονται κάτω από το όνομα του λογαριασμού.

Για να προσθέσετε έναν νέο χρήστη, κάντε κλικ στο κουμπί “Add User” στην επάνω δεξιά γωνία:

Στη συνέχεια θα μεταφερθείτε στην ακόλουθη οθόνη:

Θα προσθέσετε το πλήρες όνομα, το όνομα χρήστη, τον τομέα με τον οποίο θα πρέπει να συσχετιστεί ο νέος χρήστης και, αν θέλετε, ένα εναλλακτικό email στο οποίο μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον χρήστη. Θα σας ζητηθεί επίσης να δημιουργήσετε έναν κωδικό πρόσβασης για τον χρήστη.

Ακριβώς κάτω από αυτά τα πεδία, θα βρείτε μια ενότητα που ονομάζεται “Services”, όπου μπορείτε να βρείτε κάποιες βασικές ρυθμίσεις. Είναι ενδιαφέρον ότι αντιστοιχούν στα τρία εικονίδια που περιγράψαμε μόλις μερικές παραγράφους παραπάνω:

  • Το email σάς επιτρέπει να ενεργοποιήσετε/απενεργοποιήσετε τους λογαριασμούς email για τον νέο χρήστη και επίσης να ορίσετε ένα όριο για τον χώρο που μπορεί να έχει κάθε λογαριασμός.
  • Το FTP σάς επιτρέπει να ενεργοποιήσετε/απενεργοποιήσετε τους λογαριασμούς να έχουν πρόσβαση στη ρύθμιση φιλοξενίας σας μέσω FTP. Το FTP μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφόρτωση αρχείων στον ιστότοπό σας. Μπορείτε να επιλέξετε τον κατάλογο στον οποίο θα έχει πρόσβαση ο νέος χρήστης και να περιορίσετε τον χώρο που μπορεί να χρησιμοποιήσει.
  • Στο Web Disk τα permissions πρέπει να δεσμεύονται μόνο για τους λογαριασμούς διαχειριστή ανώτατου επιπέδου. Η πρόσβαση σε επίπεδο “Read-Write” δίνει στον χρήστη πλήρη δικαιώματα για να κάνει σχεδόν ό,τι θέλει μέσα στον καθορισμένο κατάλογο (συμπεριλαμβανομένης της διαγραφής αρχείων)! Το “Read-Only” επιτρέπει μόνο την ανάγνωση, τη λήψη και την καταχώριση αρχείων.

Όταν τελειώσετε με αυτές τις ρυθμίσεις, κάντε κλικ στο “Create” ή “Create and Add Another User” στο κάτω μέρος της σελίδας ρυθμίσεων.

4. Διαχείριση ονομάτων τομέα

Η ενότητα “DOMAINS” του cPanel είναι το μέρος όπου θέλετε να προσθέσετε ένα νέο όνομα τομέα (αυτό που μόλις αγοράσατε) στον λογαριασμό φιλοξενίας σας, να διαχειριστείτε τους υπάρχοντες τομείς σας, καθώς και να ρυθμίσετε υποτομείς.

4.1. Προσθήκη νέου ονόματος τομέα

Για να προσθέσετε ένα όνομα τομέα στο cPanel σας (και επομένως, στο πακέτο φιλοξενίας σας), θα χρειαστεί να κάνετε κλικ στο “Addon Domains” στην ενότητα “DOMAINS” που εμφανίζεται παραπάνω.

Το addon domain είναι ένα φανταχτερό όνομα για ένα τυπικό όνομα τομέα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να δημιουργήσετε έναν πλήρως λειτουργικό ιστότοπο – που σημαίνει ότι μπορείτε να φιλοξενήσετε πολλά ονόματα τομέα από τον ίδιο πίνακα ελέγχου.

Στην οθόνη “Addon Domains”, θα σας ζητηθεί να εισαγάγετε το νέο σας όνομα τομέα συν μερικές άλλες παραμέτρους:

  • New Domain Name  – Το ακριβές όνομα τομέα που έχετε καταχωρίσει – χωρίς το www.
  • Subdomain  – Αυτό θα συμπληρωθεί αυτόματα μόλις εισαγάγετε το νέο σας όνομα τομέα στο παραπάνω πεδίο. Είναι καλύτερο να το αφήσετε άθικτο. Το cPanel το χρησιμοποιεί για κάποια εσωτερική δρομολόγηση που δεν έχει μεγάλη συνάφεια από την άποψη του χρήστη.
  • Document Root – Η τοποθεσία στον διακομιστή όπου θα βρίσκονται τα αρχεία του νέου σας τομέα. Συμπληρώνεται επίσης αυτόματα. Είναι καλύτερο να τηρείτε αυτές τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.

Κάντε κλικ στο “Add Domain” για να ολοκληρώσετε.

4.2. Επεξεργασία/Αφαίρεση Ονόματος Τομέα

Στην ίδια οθόνη “Addon Domains”, υπάρχει μια ενότητα που ονομάζεται “Modify Addon Domain” όπου μπορείτε να φροντίσετε τυχόν τομείς που έχουν εκχωρηθεί επί του παρόντος στον λογαριασμό σας – αυτό περιλαμβάνει τη διαχείρισή τους, τη ρύθμιση ανακατευθύνσεων ή την πλήρη κατάργηση τομέων.

Η χρήση εδώ είναι απλή. Υπάρχουν σύνδεσμοι για την αφαίρεση και τη διαχείριση των ανακατευθύνσεων στα δεξιά. Κάνοντας κλικ σε οποιοδήποτε από αυτά θα εμφανιστεί ένας άλλος πίνακας ρυθμίσεων όπου μπορείτε να επιβεβαιώσετε τη διαγραφή ή να εισαγάγετε τον προορισμό στον οποίο θέλετε να ανακατευθύνετε τον τομέα.

4.3. Διαχείριση υποτομέων

Κάθε φορά που προσθέτετε έναν νέο τομέα στον λογαριασμό σας (που καλύπτεται παραπάνω), το cPanel θα δημιουργεί επίσης έναν αντίστοιχο υποτομέα για να τον συνοδεύει. Δείτε πώς λειτουργεί συνήθως, με βάση ένα παράδειγμα:

Ας υποθέσουμε ότι το όνομα του λογαριασμού σας στο cPanel είναι john και ο κεντρικός υπολογιστής ονομάζεται greathost.com. Σε αυτήν την περίπτωση, ο κύριος τομέας διακομιστή σας θα είναι john.greathost.com. Μόλις προσθέσετε έναν νέο τομέα addon, ας πούμε, johnsworld.com, το cPanel θα δημιουργήσει επίσης έναν υποτομέα που ονομάζεται johnsworld.john.greathost.com.

Τώρα, αυτό που είναι ατυχές για μια τέτοια ρύθμιση είναι ότι αυτός ο νέος υποτομέας συχνά περιέχει ένα ακριβές αντίγραφο του κανονικού σας ιστότοπου που είναι διαθέσιμο στο johnsworld.com. Με άλλα λόγια, έχετε τον ίδιο ιστότοπο διαθέσιμο δύο φορές, σε δύο διευθύνσεις: johnsworld.com και johnsworld.john.greathost.com.

Αυτό δεν είναι ιδανικό από άποψη SEO. Για να το διορθώσετε, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ανακατευθύνετε αυτόν τον νέο υποτομέα στον τυπικό τομέα σας. Για να το πούμε αλλιώς, αφού το κάνουμε αυτό, όποιος προσπαθήσει να πάει στο johnsworld.john.greathost.com θα ανακατευθυνθεί αυτόματα στο johnsworld.com.

Δείτε πώς να το κάνετε αυτό:

Πρώτα, κάντε κλικ στο “Subdomains” από την ενότητα “DOMAINS”:

Θα μεταφερθείτε σε ένα πλαίσιο όπου μπορείτε να δείτε όλους τους τρέχοντες υποτομείς σας που έχουν ρυθμιστεί.

Σε αυτό το στάδιο, η στήλη “Redirection” είναι πιθανότατα κενή.

Για να την επεξεργαστείτε, κάντε κλικ στο σύνδεσμο “Manage Redirection” δίπλα στον υποτομέα που θέλετε να επεξεργαστείτε. Στην επόμενη οθόνη, ρυθμίστε την ανακατεύθυνση εισάγοντας το πλήρες όνομα τομέα στον οποίο θέλετε να ανακατευθύνετε. Στο παράδειγμά μας, αυτό είναι το johnsworld.com. Κάντε κλικ στο “Save” όταν τελειώσετε.

Δημιουργία Προσαρμοσμένων Υποτομέων

Οι υποτομείς δεν σας προκαλούν μόνο μικές ενοχλήσεις, αλλά μπορούν και να βοηθήσουν να επεκτείνετε ορισμένες περιοχές του ιστότοπού σας με δημιουργικό τρόπο.

Για παράδειγμα, εάν θέλετε να ξεκινήσετε ένα νέο ιστολόγιο ως μέρος του ιστότοπού σας, μια καλή προσέγγιση είναι να το κάνετε αυτό σε έναν υποτομέα. Για παράδειγμα, εάν ο κύριος ιστότοπός σας βρίσκεται και πάλι στη διεύθυνση johnsworld.com, τότε θα μπορούσατε να εξετάσετε το ενδεχόμενο έναρξης ενός ιστολογίου στο blog.johnsworld.com.

Σε αυτή την περίπτωση, το blog είναι απλώς ένα παράδειγμα. Έχετε πλήρη ελευθερία να επιλέξετε όποιον υποτομέα θέλετε.

Μπορείτε να δημιουργήσετε έναν προσαρμοσμένο υποτομέα στην ίδια οθόνη όπου φροντίσατε για τη διαχείριση των υπαρχόντων. Απλώς συμπληρώστε τη φόρμα που βρίσκεται στην κορυφή.

  • Subdomain – Το όνομα του υποτομέα που θέλετε να ορίσετε. Κρατήστε το σύντομο και χρησιμοποιήστε μόνο γράμματα, παύλες και αριθμούς.
  • Domain – Ο γονικός τομέας για τον νέο υποτομέα.
  • Document Root – Ο κατάλογος/φάκελος στον διακομιστή όπου θα διατηρούνται τα αρχεία του νέου υποτομέα. Είναι καλή πρακτική να εισάγετε τον πλήρη υποτομέα σας εκεί. Παράδειγμα: blog.johnsworld.com.

Κάντε κλικ στο “Δημιουργία” για να οριστικοποιήσετε τη ρύθμιση του υποτομέα.

5. Λογαριασμοί και ρυθμίσεις email

Ένα από τα σπουδαία πράγματα σχετικά με τη διατήρηση του ονόματος τομέα σας σε έναν web host με ενεργοποιημένο το cPanel είναι ότι έχετε επίσης τη δυνατότητα να δημιουργήσετε προσαρμοσμένους λογαριασμούς email για αυτόν τον τομέα.

Όλα αυτά συμβαίνουν στην ενότητα “EMAIL” του cPanel.

Όπως μπορείτε να δείτε, υπάρχουν πολλά εργαλεία εκεί – από τη δημιουργία νέων email, τη ρύθμιση προωθητών, αυτόματης απάντησης, τη φροντίδα των ανεπιθύμητων μηνυμάτων και πολλά άλλα.

5.1. Ρύθμιση Λογαριασμού Email

Φυσικά, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που θέλετε να κάνετε. Για να προσθέσετε έναν νέο λογαριασμό email στον τομέα σας, κάντε κλικ στο “Email Accounts” για να μεταφερθείτε στην ακόλουθη οθόνη (βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στην πρώτη καρτέλα – “Add Email Account”):

Από πάνω προς τα κάτω, δείτε πώς μπορείτε να ρυθμίσετε τον νέο σας λογαριασμό:

  • Στο Email, εισαγάγετε τη διεύθυνση στην οποία θέλετε να βρίσκεστε – για παράδειγμα, hello ή yourname
  • Στο Domain, επιλέξτε το κατάλληλο όνομα τομέα από το αναπτυσσόμενο πεδίο. Εάν δεν έχετε προσθέσει ακόμα το όνομα τομέα σας στο cPanel, θα πρέπει να κάνετε πρώτα αυτό.
  • Στο Password, δημιουργήστε έναν κωδικό πρόσβασης και βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλής!
  • Στο Mailbox Quota, προσαρμόστε για να βεβαιωθείτε ότι το email σας μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Θυμηθείτε: τα email καταλαμβάνουν χώρο στον διακομιστή σας, επομένως ίσως να μην θέλετε να δώσετε σε όλα απεριόριστη πρόσβαση. Ωστόσο, το 1 GB (=1024 MB) είναι ένα λογικό ελάχιστο.
  • Κάντε κλικ στο “Create Account”

Αφού κάνετε όλα τα παραπάνω, θα παρατηρήσετε ότι το email που μόλις δημιουργήσατε έχει προστεθεί στη λίστα των υπαρχόντων λογαριασμών email στην καρτέλα “Email Accounts”:

Μπορείτε να διαχειριστείτε κάθε στοιχείο αυτού του λογαριασμού αργότερα – συμπεριλαμβανομένου του κωδικού πρόσβασης, του ορίου και άλλων λεπτομερειών.

5.2. Χρήση του Email σας

Τώρα που δημιουργήσατε έναν λογαριασμό email – πώς τον χρησιμοποιείτε;

Έχετε δύο βασικές επιλογές εδώ:

  • Διαμορφώστε το email σε έναν email client– όπως το Gmail, το Apple Mail, το Outlook κ.λπ.
  • Χρησιμοποιήστε το webmail

Ας ξεκινήσουμε με το πρώτο:

Πώς Να Ρυθμίσετε Τοπικά Το Email Σας

Αυτό το βήμα φαίνεται λίγο ανάποδο, αλλά ακούστε μας. Λοιπόν, στην πραγματικότητα για να διαμορφώσετε το email σας τοπικά, πρέπει πρώτα να κάνετε κλικ στον σύνδεσμο “Access Webmail” που είναι ορατός δίπλα στη διεύθυνσή σας στην καρτέλα “Email Accounts”:

Αυτό θα σας μεταφέρει σε νέο πίνακα. Μόλις φτάσετε εκεί, κάντε κύλιση προς τα κάτω στην ενότητα με την ένδειξη “Mail Client Automatic Configuration Scripts”. Θα δείτε κάτι σαν αυτό:

Υπάρχει μια σειρά από χρήσιμους συνδέσμους εκεί, όλοι τους είτε με οδηγίες είτε έτοιμα σενάρια διαμόρφωσης για μερικούς από τους πιο email clients. Εάν o δικόw σας είναι στη λίστα, απλώς κάντε κλικ στον σύνδεσμο δίπλα του και ολοκληρώστε τη διαμόρφωση σύμφωνα με τις συμβουλές που δίνονται.

Εάν δεν μπορείτε να δείτε τον client σας ή θέλετε να διαμορφώσετε τις παραμέτρους του email σας με μη αυτόματο τρόπο, τότε κάτω από αυτήν την ενότητα υπάρχει μια άλλη με την ένδειξη “Mail Client Manual Settings”.

Εκεί θα βρείτε όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε.

Πρόσβαση στο Webmail σας

Σε αυτό το σημείο, η πρόσβαση στο webmail σας είναι πολύ εύκολη. Κάντε κλικ στο σύνδεσμο “Access Webmail” που είναι ορατός δίπλα στη διεύθυνσή σας στην καρτέλα “Email Accounts”:

Μόλις φτάσετε εκεί, κάντε κλικ σε έναν από τους διαθέσιμους πελάτες webmail:

Θα μεταφερθείτε αμέσως στα εισερχόμενα του email σας.

Εναλλακτικά, μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο webmail σας απευθείας από ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού. Απλώς μεταβείτε στη διεύθυνση https://YOURDOMAIN.com/webmail και θα σας υποδεχτεί αυτή η οθόνη:

Εισαγάγετε τη διεύθυνση email και τον κωδικό πρόσβασης και θα είστε μέσα.

5.3. Προώθηση του Εmail σας σε Άλλη Διεύθυνση

Ας υποθέσουμε ότι θέλετε τα email σας που φτάνουν στη διεύθυνση YOUREMAIL@YOURDOMAIN.com να προωθούνται σε άλλη διεύθυνση που έχετε ήδη – όπως το YOUREMAIL@gmail.com.

Πρώτα, κάντε κλικ στο “Forwarders” για να φτάσετε σε αυτήν την οθόνη:

Από εδώ, μπορείτε είτε να δημιουργήσετε έναν απλό προωθητή email είτε έναν πιο σοβαρό προωθητή για ολόκληρο το όνομα τομέα σας. Τώρα θα σταθούμε στο πρώτο.

Για να προωθήσετε το email σας, κάντε κλικ στο κουμπί “Add Forwarder”. Θα δείτε αυτό:

Δείτε τι σημαίνουν αυτά τα πεδία:

  • Address to Forward  – Εδώ, εισαγάγετε μόνο το τμήμα χρήστη της διεύθυνσης email που θέλετε να προωθήσετε. Για παράδειγμα, εάν το email σας είναι john@domain.com, τότε το τμήμα χρήστη αυτής είναι το john
  • Domain  – Αυτό είναι το τμήμα τομέα της διεύθυνσης email που θέλετε να προωθήσετε. Για παράδειγμα, εάν το email σας είναι john@domain.com, τότε το τμήμα του τομέα είναι domain.com
  • Destination  – Εδώ έχετε δύο επιλογές. Ωστόσο, για να ανακατευθύνετε αποτελεσματικά το email σας σε μια άλλη υπάρχουσα διεύθυνση, επιλέξτε “Forward to Email Address”. Στο παρακάτω πεδίο, εισαγάγετε την πλήρη διεύθυνση email όπου θέλετε να ανακατευθύνετε τα μηνύματα.

Κάντε κλικ στο “Add Forwarder” για να ρυθμίσετε τα πάντα.

5.4. Ρύθμιση Προεπιλεγμένης Διεύθυνσης

 

Οι προεπιλεγμένες διευθύνσεις email είναι ένα ενδιαφέρον προνόμιο που λαμβάνετε όταν φιλοξενείτε μόνοι σας τα εισερχόμενά σας – όπως κάνετε με το cPanel.

Βασικά, έχετε τη δυνατότητα να συλλάβετε οποιοδήποτε εισερχόμενο email που αποστέλλεται σε μια μη έγκυρη διεύθυνση email κάτω από το όνομα τομέα σας.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ανύπαρκτες διευθύνσεις email κατά την εγγραφή σας σε διάφορα διαδικτυακά εργαλεία/υπηρεσίες/προφίλ και να συνεχίσετε να έχετε αυτά τα email χωρίς πρόβλημα.

Ορίστε είναι ένα παράδειγμα. Ας υποθέσουμε ότι έχετε ρυθμίσει μόνο μία διεύθυνση email για το όνομα τομέα σας και είναι john@johnsworld.com. Ωστόσο, όταν εγγράφεστε στο Netflix, δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε αυτήν τη διεύθυνση, καθώς ανησυχείτε ότι μπορεί τελικά να διαρρεύσει στον ιστό και να παραληφθεί από ανεπιθύμητα μηνύματα. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορείτε απλώς να χρησιμοποιήσετε κάτι σαν το netflix@johnsworld.com και να το κάνετε να λειτουργεί.

Δείτε πώς μπορείτε να το ρυθμίσετε:

Κάντε κλικ στην “Προεπιλεγμένη διεύθυνση” από την ενότητα “EMAIL” στο cPanel:

Θα δείτε αυτό:

  • Επιλέξτε το όνομα τομέα σας από το αναπτυσσόμενο μενού.
  • Επιλέξτε το πλαίσιο με την ένδειξη “Forward to Email Address”.
  • Εισαγάγετε την υπάρχουσα διεύθυνση email σας στο παρακάτω πλαίσιο.
  • Κάντε κλικ στο κουμπί “Change”.

Είστε έτοιμοι.

5.5. Ρύθμιση Φίλτρων Ανεπιθύμητης Αλληλογραφίας

 

Όλοι μισούν τα ανεπιθύμητα μηνύματα, ευτυχώς, με το cPanel, μπορείτε να τα εμποδίσετε για να μην έρθουν ποτέ στα εισερχόμενά σας.

Κάντε κλικ στο “Spam Filters” για να δείτε τις διαθέσιμες επιλογές:

Ανάλογα με τις ρυθμίσεις που επιτρέπει ο web host σας, θα μπορείτε να κάνετε πολλά ή λίγα σε αυτήν την ενότητα. Τα ίδια τα φίλτρα ανεπιθύμητης αλληλογραφίας είναι συχνά ενεργοποιημένα από προεπιλογή και δεν μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε (όπως συμβαίνει στην περίπτωσή μας). Ωστόσο, μπορείτε ακόμα να ρυθμίσετε τον τρόπο λειτουργίας των φίλτρων.

Η πρώτη ρύθμιση που πρέπει να λάβετε υπόψη είναι αυτή με την ένδειξη “Automatically Delete New Spam”. Αν και μπορεί να φαίνεται καλή ιδέα στην αρχή, στην πραγματικότητα είναι καλύτερα να την αφήσετε ως έχει.

Το ζήτημα εδώ είναι ότι μπορεί να συναντήσετε πολλά ψευδώς θετικά μηνύματα στα φίλτρα ανεπιθύμητης αλληλογραφίας – μηνύματα δηλαδή που ταξινομούνται λανθασμένα ως ανεπιθύμητα. Επομένως, θέλετε να μπορείτε να ρίχνετε μια ματιά στο φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας σας κάθε τόσο σε περίπτωση που κάτι εκεί απαιτεί την προσοχή σας. Με ενεργοποιημένη την αυτόματη διαγραφή, δεν θα έχετε αυτή τη δυνατότητα.

Στην ενότητα “Additional Configurations”, υπάρχει ένας σύνδεσμος για την εμφάνιση περισσότερων επιλογών. Μόλις κάνετε κλικ σε αυτό, θα δείτε αυτό:

Μπορείτε να πειραματιστείτε με αυτές τις ρυθμίσεις για να κάνετε μη αυτόματη προσθήκη ορισμένων διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη λίστα επιτρεπόμενων ή απαγορευμένων. Είναι πιθανώς καλή ιδέα να βάλετε στη whitelist λίστα επιτρεπόμενων όλα τα email από την εταιρεία σας ή οποιεσδήποτε άλλες σημαντικές επαφές από το δίκτυό σας.

6. Διαχείριση των αρχείων σας

Η ενότητα “FILES” του cPanel είναι το κατάλληλο σημείο για τη μεταφόρτωση αρχείων, τη δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας του ιστότοπού σας και τη διαχείριση των αρχείων σας μέσω FTP*.

* Το FTP σημαίνει Πρωτόκολλο Μεταφοράς Αρχείων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το FTP για να διαχειριστείτε τα αρχεία που σχετίζονται με τον ιστότοπό σας – είτε αυτό σημαίνει μεταφόρτωση, ανάγνωση ή ανάκτησή τους. Το μόνο που χρειάζεστε για να χρησιμοποιήσετε το FTP είναι μια client εφαρμογή όπως το FileZilla. Εναλλακτικά, το cPanel σάς παρέχει επίσης εργαλεία για τη διαχείριση των αρχείων σας χωρίς εργαλείο FTP. Θα το καλύψουμε στη συνέχεια.

6.1. Χρησιμοποιώντας τη Διαχείριση αρχείων

Ο πρώτος χώρος με τον οποίο θα θέλετε να εξοικειωθείτε στην ενότητα “FILES” είναι το “File Manager”.

Το “File Manager” σάς επιτρέπει να διαχειρίζεστε όλα τα αρχεία των τοποθεσιών σας απευθείας από τη διεπαφή cPanel αντί να χρειάζεται να χρησιμοποιείτε ένα εργαλείο FTP τρίτου κατασκευαστή.

Κάντε κλικ στο εικονίδιο “File Manager” (ορατό στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης) για να ξεκινήσετε. Αυτό που θα δείτε είναι ο κεντρικός πίνακας του “File Manager”. Θα μοιάζει κάπως έτσι:

Εδώ μπορείτε να φροντίσετε όλα τα αρχεία στον διακομιστή σας, επομένως θα θέλετε να προχωρήσετε με εξαιρετική προσοχή όταν κάνετε οποιεσδήποτε αλλαγές.

Υπάρχουν μερικά γρήγορα πράγματα που πρέπει να επισημάνουμε σε αυτήν την οθόνη. Αρχικά, στα αριστερά, θα βρείτε τον ριζικό (κύριο) φάκελο και μερικούς υποφακέλους (μπορείτε να το δείτε στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης).

Στη συνέχεια, στη μέση της οθόνης, θα δείτε τα περιεχόμενα οποιουδήποτε φακέλου έχετε επιλέξει.

Γνωρίζοντας αυτό, ακολουθούν μερικά πράγματα που μπορεί να θέλετε να κάνετε:

Δημιουργία Νέου Φακέλου

Για να δημιουργήσετε έναν νέο φάκελο, απλώς κάντε κλικ στο κουμπί “+ Folder” στο επάνω μενού, όπως φαίνεται παρακάτω:

Στη συνέχεια, θα σας ζητηθεί να ονομάσετε τον νέο σας φάκελο και να εισαγάγετε τον προορισμό όπου θα δημιουργηθεί ο φάκελος.

Όταν τελειώσετε, κάντε κλικ στο “Create New Folder” και είστε έτοιμοι.

Μεταφόρτωση Αρχείου Χρησιμοποιώντας τη Διαχείριση Αρχείων

Για να προσθέσετε ένα αρχείο – για παράδειγμα, ένα μεγάλο αρχείο βίντεο που θέλετε να μπορούν να κατεβάσουν οι χρήστες ή μια φωτογραφία σε πλήρη ποιότητα που θέλετε να χρησιμοποιήσετε στον ιστότοπό σας – θα πρέπει πρώτα να κάνετε κλικ στο φάκελο στον οποίο θέλετε να μεταφορτώστε το αρχείο αυτό.

Στη συνέχεια, απλώς κάντε κλικ στο κουμπί “Upload” που βρίσκεται στο επάνω μενού:

Θα σας ζητηθεί να σύρετε και να αποθέσετε το αρχείο που θέλετε να ανεβάσετε ή απλώς να επιλέξετε το αρχείο από την τοπική μονάδα δίσκου:

 

Σημείωση. Εάν το λογισμικό του ιστότοπού σας σάς επιτρέπει να ανεβάσετε αρχεία από τη διεπαφή χρήστη του, κάντε το αντί να μεταβείτε στο File Manager στο cPanel. Δεδομένου ότι θα χρησιμοποιείτε αυτά τα αρχεία στον ιστότοπό σας ούτως ή άλλως, είναι απλώς πιο εύκολο να διαχειριστείτε τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο – το λογισμικό του ιστότοπού σας θα “βλέπει” το αρχείο αμέσως. Εάν ανεβάσετε ένα αρχείο μέσω του File Manager ή του FTP, αυτό μπορεί να μην ισχύει. Το WordPress λειτουργεί πολύ καλά με τα αρχεία.

6.2. Πρόσβαση στον Κύριο FTP Λογαριασμό σας

Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο ο οικοδεσπότης Ιστού έχει ρυθμίσει τον λογαριασμό σας στο cPanel, ενδέχεται να μπορείτε να συνδεθείτε στον κύριο FTP λογαριασμό σας χρησιμοποιώντας την ίδια είσοδο και κωδικό με το cPanel.

Για να ελέγξετε αν συμβαίνει αυτό, κάντε κλικ στο “FTP Accounts” από την ενότητα “FILES”. Μόλις φτάσετε εκεί, κάντε κύλιση προς τα κάτω στην ενότητα “Special FTP Accounts”. Ο κύριος FTP λογαριασμός σας θα πρέπει να είναι εκεί.

Από προεπιλογή, ο κύριος FTP λογαριασμός θα έχει πρόσβαση στον ριζικό φάκελο.

6.3. Προσθήκη Νέου Λογαριασμού FTP

Η δημιουργία νέων λογαριασμών FTP είναι μια καλή πρακτική όταν εργάζεστε με το cPanel και ανοίγετε νέα έργα/ιστοτόπους στη ρύθμιση φιλοξενίας σας.

Η ύπαρξη ενός λογαριασμού ανά έργο είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης. Η ιδέα είναι ότι δίνετε σε αυτούς τους μεμονωμένους λογαριασμούς πρόσβαση μόνο στον συγκεκριμένο φάκελο στον οποίο χρειάζονται πρόσβαση – όχι σε ολόκληρο τον διακομιστή ιστού.

Για να δημιουργήσετε νέους λογαριασμούς FTP, κάντε κλικ στο “FTP Accounts” από την ενότητα “FILES”. Θα δείτε αυτήν την οθόνη:

Δείτε πώς μπορείτε να συμπληρώσετε αυτήν τη φόρμα και να δημιουργήσετε έναν νέο λογαριασμό:

  • Log In – Αυτό είναι το όνομα χρήστη του νέου λογαριασμού.
  • Domain – Το όνομα τομέα στον οποίο θα εκχωρηθεί ο νέος λογαριασμός χρήστη. Επιλέξτε από το αναπτυσσόμενο μενού.
  • Directory – Αυτό καθορίζει το υψηλότερο επίπεδο πρόσβασης καταλόγου του νέου λογαριασμού FTP. Εάν το αφήσετε κενό, ο χρήστης θα έχει πρόσβαση στη ρίζα. Είναι καλύτερο να εισαγάγετε τον κατάλογο που σχετίζεται με το έργο για το οποίο προορίζεται ο λογαριασμός.
  • Quota – Ο μέγιστος χώρος που μπορεί να καταλάβει ο νέος χρήστης. Καλύτερα να το αφήσετε στο “Unlimited”.

Μόλις κάνετε κλικ στο “Create FTP Account”, θα προστεθεί ο νέος χρήστης.

Μπορείτε να διαχειριστείτε τους υπάρχοντες FTP λογαριασμούς σας στην ίδια σελίδα, κάτω από τη νέα φόρμα χρήστη:

7. Βάσεις Δεδομένων

Οι περισσότεροι σύγχρονοι ιστότοποι δεν μπορούν να υπάρχουν χωρίς μια βάση δεδομένων να λειτουργεί αθόρυβα στο υπόβαθρο και να χειρίζεται τα δεδομένα του ιστότοπου.

Με άλλα λόγια, όλο το περιεχόμενο του ιστότοπού σας, όλες οι σελίδες, όλες οι αναρτήσεις και όλα τα δεδομένα χρήστη διατηρούνται στη βάση δεδομένων.

Όπως θα περιμένατε μέχρι τώρα, το cPanel διαθέτει μια αρκετά εκτεταμένη ενότητα που σας επιτρέπει να δημιουργείτε και να διαχειρίζεστε βάσεις δεδομένων.

7.1. Δημιουργία Βάσης Δεδομένων

Εάν θέλετε να δημιουργήσετε έναν σύγχρονο ιστότοπο χρησιμοποιώντας ένα CMS, θα πρέπει πρώτα να δημιουργήσετε μια βάση δεδομένων για αυτόν.

Η ενότητα “DATABASES” του cPanel έχει αρκετές διαθέσιμες επιλογές:

Το πιο σημαντικό, το cPanel σάς επιτρέπει να εργάζεστε με βάσεις δεδομένων MySQL και PostgreSQL. Για τους σκοπούς αυτού του οδηγού, θα παραμείνουμε στη MySQL, αλλά η συνεργασία με την PostgreSQL είναι σχεδόν η ίδια.

Για να δημιουργήσετε μια νέα βάση δεδομένων, κάντε κλικ στον “MySQL Database Wizard” στην ενότητα “DATABASES” (βλ. παραπάνω).

Μόλις φτάσετε εκεί, μπορείτε να ξεκινήσετε τη ρύθμιση της νέας βάσης δεδομένων σας.

Βήμα 1. Ορίστε ένα όνομα για τη βάση δεδομένων σας:

Βήμα 2. Δημιουργήστε έναν χρήστη βάσης δεδομένων που θα χρησιμοποιηθεί για πρόσβαση στη βάση δεδομένων (αυτό απαιτείται για να εργαστείτε αργότερα με τη βάση δεδομένων):

Βήμα 3. Εκχωρήστε τα απαιτούμενα δικαιώματα σε αυτόν τον νέο χρήστη της βάσης δεδομένων. Είναι καλύτερο να επιλέξετε την επιλογή με την ένδειξη “ALL PRIVILEGES”, όπως εδώ:

Βήμα 4. Έτοιμοι.

Σε αυτό το στάδιο, η νέα βάση δεδομένων σας έχει οριστεί.

Για να τη δείτε, επιστρέψτε στην κεντρική σελίδα του cPanel και κάντε κλικ στο “MySQL Databases”.

7.2. Διαχείριση Βάσεων Δεδομένων

Για να δείτε όλες τις βάσεις δεδομένων σας, μεταβείτε στο “MySQL Databases” από την ενότητα “DATABASES” του cPanel.

Κάθε βάση δεδομένων μπορεί να μετονομαστεί ή να διαγραφεί μέσω των συνδέσμων στα δεξιά.

Επιπλέον, εκεί μπορείτε επίσης να διαχειριστείτε τους χρήστες της βάσης δεδομένων σας, λίγο πιο κάτω στη σελίδα.

8. Εγκαταστάσεις με Ένα Κλικ (WordPress και Άλλα)

 

Το επόμενο πράγμα που θα σας δείξουμε σε αυτόν τον οδηγό για το cPanel είναι πώς να εγκαταστήσετε το WordPress (και άλλες χρήσιμες εφαρμογές διακομιστή). Αυτό θα επιταχύνει τη διαδικασία έναρξης και λειτουργίας του ιστότοπού σας.

Πρώτα, εντοπίστε την ενότητα “SOFTWARE” στο cPanel σας και, στη συνέχεια, κάντε κλικ στο “Softaculous Apps Installer”:

Το όνομα αυτού του εργαλείου είναι λίγο παραπλανητικό καθώς δεν είναι μόνο εφαρμογές που μπορείτε να εγκαταστήσετε αλλά και συστήματα διαχείρισης περιεχομένου.

Θα δείτε μια οθόνη όπως η παρακάτω, γεμάτη εφαρμογές που μπορείτε να εγκαταστήσετε με ένα εύχρηστο μενού στα αριστερά:

Όπως μπορείτε να δείτε, το Softaculous έχει όλες τις εφαρμογές ιστού που μπορείτε να φανταστείτε. Καθώς ρίχνετε μια ματιά στην πλαϊνή γραμμή, υπάρχουν προγράμματα εγκατάστασης για ιστολόγια, microblogs, φόρουμ, wikis, ηλεκτρονικό εμπόριο και πολλά άλλα.

Μπορείτε να αφιερώσετε χρόνο και να τα ψάξετε, να δείτε τι είναι διαθέσιμο. Ωστόσο, για τους σκοπούς αυτού του οδηγού cPanel, θα καλύψουμε τον τρόπο εγκατάστασης της πιο δημοφιλούς και ευρέως χρησιμοποιούμενης πλατφόρμας ιστοσελίδων από όλες – το WordPress.

8.1. Εγκατάσταση WordPress

Η εγκατάσταση του WordPress μέσω του Softaculous είναι εξαιρετικά απλή. Θα δείτε το λογότυπο του WordPress ως την πρώτη επιλογή στο κέντρο της οθόνης. Τοποθετήστε τον κέρσορα του ποντικιού πάνω από αυτό το εικονίδιο και θα εμφανιστεί το κουμπί “Install”. Κάντε κλικ σε αυτό.

Θα δείτε μια οθόνη όπως αυτή:

Κάντε κλικ στο μπλε κουμπί “Install Now” για να ξεκινήσετε. Το Softaculous θα σας δείξει την ακόλουθη φόρμα:

Δείτε τι χρειάζεται να συμπληρώσετε στο Softaculous πριν να πραγματοποιηθεί η εγκατάσταση του WordPress.

Η ενότητα “Software Setup”:

  • Choose the version you want to install. Συνιστάται να αναζητάτε πάντα την πιο πρόσφατη διαθέσιμη (τον υψηλότερο αριθμό).
  • Choose Protocol. Καλύτερα να επιλέξετε https:// αν είναι διαθέσιμο (αυτό σας επιτρέπει να ενσωματώσετε τον ιστότοπό σας με ένα πιστοποιητικό SSL). Αν όχι, το https:// λειτουργεί επίσης.
  • Choose Domain. Αυτό είναι το όνομα τομέα στον οποίο θέλετε να προσθέσετε το WordPress. Επιλέξτε από την αναπτυσσόμενη λίστα.
  • In Directory. Αφήστε το κενό εάν προσθέτετε WordPress στη ρίζα του τομέα σας – εάν θέλετε να είναι διαθέσιμο στο YOURDOMAIN.com. Εάν προσθέτετε το WordPress ως ιστολόγιο σε έναν ήδη υπάρχοντα ιστότοπο, θα θέλετε να ορίσετε τον κατάλογο σε κάτι όπως blog ή news.

Η ενότητα “Site Settings”:

  • Site Name. Εισαγάγετε ένα όνομα που αντικατοπτρίζει την ονομασία του ιστότοπού σας. Μπορείτε να το αλλάξετε αργότερα από το ίδιο το WordPress, επομένως δεν χρειάζεται να αφιερώσετε πολύ χρόνο για να το σκεφτείτε τώρα.
  • Site Description. Μπορείτε να το αφήσετε κενό προς το παρόν. Μπορείτε να προσαρμόσετε αυτήν τη ρύθμιση από το WordPress αργότερα.
  • Enable Multisite. Αφήστε το έτσι. Αυτή είναι μια δυνατότητα χρήσιμη μόνο εάν σκοπεύετε να εκτελέσετε περισσότερες από μία εγκαταστάσεις WordPress στον ίδιο τομέα – σε διαμόρφωση πολλών τοποθεσιών. Αρκετά προηγμένα πράγματα.

Η ενότητα “Admin Account”:

  • Admin Username. Αυτό είναι πολύ σημαντικό! Είναι πολύ καλό να αφήσετε το όνομα διαχειριστή ως admin, αν και ίσως θέλετε να το αλλάξετε σε κάτι πιο περίπλοκο. Θα είστε πολύ πιο ασφαλείς με ένα όνομα χρήστη όπως το my-dog-likes-cuddles. Γιατί; Απλώς είναι εξαιρετικά πιο δύσκολο να το μαντέψει κανείς, επομένως καθιστά πιο δύσκολο για έναν χάκερ να εισβάλει στον ιστότοπό σας.
  • Admin Password. Βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε έναν πολύ ισχυρό κωδικό πρόσβασης που αποτελείται από γράμματα, αριθμούς, χαρακτήρες και κεφαλαία. Το πρόγραμμα εγκατάστασης θα σας προτείνει έναν ασφαλή κωδικό πρόσβασης. Μπορείτε να τον χρησιμοποιήσετε, αλλά θυμηθείτε να τον αποθηκεύσετε σε έναν διαχειριστή κωδικών πρόσβασης όπως το LastPass. Με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται να τον απομνημονεύσετε.
  • Admin Email. Ελέγξτε ξανά εάν αυτό είναι σωστό.

Η ενότητα “Choose Language”:

Αρκετά αυτονόητη. Χρησιμοποιήστε τη γλώσσα που ταιριάζει με το κοινό-στόχο του μελλοντικού σας ιστότοπου. Για παράδειγμα, εάν βρίσκεστε στις ΗΠΑ και θέλετε να στοχεύσετε ένα ισπανόφωνο κοινό, επιλέξτε τη γλώσσα WordPress ως Ισπανικά.

Η ενότητα “Select Plugins(s)”:

Αυτό είναι προαιρετικό. Εάν θέλετε, μπορείτε να εγκαταστήσετε μερικά εύχρηστα πρόσθετα απευθείας από το Softaculous. Δεν πρόκειται να τα αναλύσουμε προς το παρόν. Μπορείτε να εγκαταστήσετε πρόσθετα αργότερα πολύ εύκολα.

Η ενότητα “Advanced Options”:

Δεν χρειάζεται να ασχοληθείτε με καμία από τις προηγμένες επιλογές προς το παρόν.

Η ενότητα “Select Theme”:

Ανάλογα με τη ρύθμιση του Softaculous του οικοδεσπότη σας, μπορεί επίσης να δείτε την επιλογή να επιλέξετε ένα θέμα WordPress που θα εγκατασταθεί στον ιστότοπό σας απευθείας.

Δεν χρειάζεται να ασχοληθείτε με αυτό τώρα. Η επιλογή ενός θέματος είναι ένα σημαντικό βήμα και στην πραγματικότητα είναι πιο εύκολο να το κάνετε αργότερα – αφού εγκατασταθεί πλήρως το WordPress. Η επιλογή θεμάτων που σας δίνει το Softaculous είναι περιορισμένη.

Μη διστάσετε να αγνοήσετε αυτήν την ενότητα προς το παρόν.

Αφού ολοκληρώσετε όλες αυτές τις επιλογές, κάντε κλικ στο “Install” για να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση.

Μετά από ένα λεπτό περίπου, το Softaculous θα σας ενημερώσει ότι το WordPress σας εγκαταστάθηκε με επιτυχία. Θα δείτε επίσης άμεσους συνδέσμους που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να συνδεθείτε στη νέα νέα εγκατάσταση.

Συνήθως, μπορείτε να συνδεθείτε στην εγκατάσταση του WordPress μεταβαίνοντας στη διεύθυνση YOURDOMAIN.com/wp-admin/.

9. Δημιουργία Αντιγράφων Ασφαλείας του Ιστότοπού σας

Εάν σας έχει χαλάσει ποτέ ένα κινητό ή ένας υπολογιστής, ξέρετε πόσο καταστροφικό μπορεί να είναι αν δεν έχετε δημιουργήσει αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων σας.

Τώρα φανταστείτε ότι το ίδιο συμβαίνει και στον ιστότοπό σας. Αυτό είναι ίσως ακόμη χειρότερο, καθώς είναι πολύ πιθανό ο ιστότοπός σας να είναι ολόκληρη η επιχείρησή σας.

Ευτυχώς, το cPanel καθιστά απίστευτα εύκολο να αποτρέψετε αυτή την τραγωδία, δίνοντάς σας την ευκαιρία να δημιουργήσετε αντίγραφα ασφαλείας του ιστοτόπού σας με μη αυτόματο τρόπο – όποτε εσείς το επιλέξετε.

Σημείωση. Ορισμένοι οικοδεσπότες ιστού WordPress θα χειρίζονται αυτόματα τα αντίγραφα ασφαλείας για εσάς. Επικοινωνήστε με τον πάροχο φιλοξενίας σας για να βεβαιωθείτε. Ωστόσο, το να μάθετε πώς να δημιουργείτε αντίγραφα ασφαλείας χειροκίνητα μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη ικανότητα στο μέλλον.

Για να ξεκινήσετε ένα αντίγραφο ασφαλείας, κάντε κλικ στο εικονίδιο “Backup Wizard” που βρίσκεται στην ενότητα “FILES” του cPanel.

Θα δείτε αυτήν την οθόνη:

Κάντε κλικ στο κουμπί “Back Up” για να ξεκινήσει η διαδικασία δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας. Θα εμφανιστεί μια οθόνη όπου έχετε την επιλογή να επιλέξετε εάν θέλετε ένα πλήρες αντίγραφο ασφαλείας (όλα τα αρχεία και οι διαμορφώσεις στους ιστότοπούς σας) ή μερικά αντίγραφα ασφαλείας (αρχικός κατάλογος, βάσεις δεδομένων MySQL, προγράμματα προώθησης email και φίλτρα).

Για να το κάνετε πιο εύκολο, δημιουργήστε αντίγραφα ασφαλείας ολόκληρου του λογαριασμού σας και αποθηκεύστε τον σε έναν εξωτερικό σκληρό δίσκο ή σε άλλη ασφαλή τοποθεσία.

Μόλις ολοκληρωθεί το αντίγραφο ασφαλείας, θα μπορείτε να το κατεβάσετε.

9.1. Ελέγξτε το Χώρο στον Δίσκο σας

Ορισμένες ρυθμίσεις φιλοξενίας διαθέτουν απεριόριστο χώρο στο δίσκο, ενώ άλλες έχουν ένα όριο. Μπορείτε να ελέγξετε πόσο από αυτόν τον χώρο χρησιμοποιείτε μέσω του cPanel.

Σημείωση. Είναι σημαντικό να ελέγχετε περιοδικά το χώρο στο δίσκο σας για να βλέπετε ποια μέρη του ιστότοπού σας καταλαμβάνουν τον περισσότερο χώρο, ώστε να γνωρίζετε πού να συμπιέσετε ή να διαγράψετε τα περιττά αρχεία εάν σας τελειώνει ο χώρος.

Για να έχετε μια γενική επισκόπηση της χρήσης σας, απλώς ρίξτε μια ματιά στη δεξιά πλαϊνή γραμμή του cPanel. Θα δείτε διάφορες πληροφορίες σχετικά με το χώρο στο δίσκο που καταναλώνετε, πόσες βάσεις δεδομένων έχετε ρυθμίσει συνολικά και πολλά άλλα.

Για να λάβετε μια πιο εμπεριστατωμένη ματιά, κάντε κλικ στο εικονίδιο “Disk Usage” από την ενότητα “FILES”.

Αυτό που θα δείτε είναι μια ωραία περίληψη του χώρου που καταλαμβάνουν οι διάφοροι φάκελοί σας.

Μπορείτε επίσης να δείτε το όριό σας στο κάτω μέρος του πρώτου πίνακα – σε αυτήν την περίπτωση, το όριο στην παραπάνω εικόνα είναι 10.240 MB (ή 10 GB).

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το γεγονός ότι μια μπλε γραμμή είναι γεμάτη δεν σημαίνει ότι έχετε εξαντλήσει όλο τον χώρο σας – όλα τα στοιχεία που παρουσιάζονται είναι σε σχέση με τον μεγαλύτερο κατάλογο.

10. Έλεγχος των Στατιστικών σας

Το τελευταίο πράγμα που αξίζει να ρίξετε μια ματιά καθώς περνάτε από το cPanel είναι η ενότητα με την ένδειξη “METRICS”.

Μπορείτε να βρείτε πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες εκεί, που σας ενημερώνουν για την τρέχουσα κατάσταση του διακομιστή σας, τον αριθμό των επισκέψεων που λαμβάνετε και τη συνολική υγεία της εγκατάστασης.

Κάθε μία από αυτές τις ενότητες στατιστικών παρουσιάζει μια ελαφρώς διαφορετική άποψη για τους αριθμούς σας:

  • Τα VisitorsRaw AccessAwstatsWebalizer επικεντρώνονται στον αριθμό των επισκεπτών που έχουν λάβει οι ιστοσελίδες σας. Η παρουσίαση ποικίλλει μεταξύ καθεμιάς από αυτές τις υποενότητες.
  • Τα Errors παρουσιάζουν τις πιο πρόσφατες καταχωρήσεις στα αρχεία καταγραφής σφαλμάτων του ιστότοπού σας.
  • Το Bandwidth σάς επιτρέπει να βλέπετε τη χρήση του εύρους ζώνης της εγκατάστασης φιλοξενίας σας.
  • Το Webalizer FTP σάς εμφανίζει δεδομένα για όλες τις επισκέψεις μέσω του πρωτοκόλλου FTP.
  • Το CPU and Concurrent Connection Usage σάς δείχνει τον όγκο των πόρων του μηχανήματος που καταναλώνονται από τη ρύθμιση φιλοξενίας σας.

Σημασία του Εγχειριδίου για το cPanel στην Εποχή της Ψηφιακής Μετάβασης

 

Συνοψίζοντας, το εγχειρίδιο για το cPanel που δημιουργήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Εργαστήριο ΤΠΕ Ήρων αποτελεί έναν πολύτιμο πόρο για την κοινότητα της πληροφορικής. Είναι περισσότερο από ένα απλό εγχειρίδιο: είναι ένας ολοκληρωμένος οδηγός που στοχεύει στην ενίσχυση της τεχνολογικής γνώσης και εξειδίκευσης. Η ευρεία κάλυψη θεμάτων, η ευέλικτη δομή και η πρακτική προσέγγιση καθιστούν το εγχειρίδιο ιδανικό για φοιτητές, επαγγελματίες και γενικά για όποιον επιθυμεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του cPanel.

Στην εποχή της ψηφιακής μετάβασης, όπου η διαχείριση ιστοσελίδων και η ορθή χρήση των διαθέσιμων εργαλείων μπορεί να καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία ενός εγχειρήματος, τέτοιου είδους εκπαιδευτικό υλικό είναι απαραίτητο.

Είναι , θέλουμε να πιστεύουμε, μια σημαντική προσθήκη στο εκπαιδευτικό υλικό που παρέχεται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Εργαστήριο ΤΠΕ Ήρων, και συνεπώς, συμβάλλει στην προαγωγή της τεχνολογικής γνώσης και εξειδίκευσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Συνιστά, επομένως, μια αναπόσπαστη συμβολή στην επιστημονική κοινότητα και στην προσπάθεια για την ανάπτυξη υψηλού επιπέδου ψηφιακών δεξιοτήτων.

Ακολούθως μπορείτε να δείτε βίντεο από παράδοση στα πλαίσια του προγράμματος MicroMaster in Web Design & Development για το cpanel

5/5 - (1 vote)
Close Popup