cPanel τι είναι

cPanel τι ειναι

cPanel τι είναι. Ένα σύντομο, αλλά πλήρες εγχειρίδιο για να γνωρίσετε το cpanel.

cPanel τι ειναι : Πίνακας περιεχομένων

  1. Μάθημα cPanel: Τα βασικά
  2. Μια γρήγορη εισαγωγή στο περιβάλλον εργασίας του cPanel
  3. Ενημέρωση των προτιμήσεών σας
  4. Διαχείριση των Domain Names
  5. Λογαριασμοί και ρυθμίσεις email
  6. Διαχείριση των αρχείων σας (μέσω FTP)
  7. Βάσεις δεδομένων
  8. Δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας της ιστοσελίδας σας
  9. Έλεγχος των στατιστικών σας

 

1.1. Τι είναι το cPanel;

Με απλά λόγια, είναι ένας πίνακας ελέγχου, όπου μπορείτε να διαχειρίζεστε κάθε στοιχείο του λογαριασμού φιλοξενίας των ιστοσελίδων σας.

Οι εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων  αλλά και εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες φιλοξενίας / web hosting επιθυμούν να διαθέτουν το cPanel στους πελάτες τους για μερικούς βασικούς λόγους: είναι ένα απλό στη χρήση περιβάλλον και συντηρείται καλά με τακτικές ενημερώσεις, βελτιώσεις και μέτρα ασφαλείας.

 

1.2. Τι μπορώ να κάνω στο cPanel;

Πολλά. Το cPanel είναι το σημείο στο οποίο θα:

  • Προσθέσετε τα domain names σας στον server
  • Ρυθμίσετε τα emails για την ιστοσελίδα σας
  • Εγκαταστήσετε το WordPress (ή άλλο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου)
  • Δημιουργήσετε αντίγραφα ασφαλείας (backups) για την ιστοσελίδα σας
  • Ανεβάσετε αρχεία στο διακομιστή (server) σας
  • Ελέγξετε το εύρος ζώνης σας και άλλα στατιστικά στοιχεία χρήσης
  • Αλλάξετε διάφορες ρυθμίσεις ασφαλείας
  • Εγκαταστήσετε πρόσθετες εφαρμογές στο διακομιστή σας
  • Δημιουργήσετε νέες βάσεις δεδομένων/διαχειριστείτε υφιστάμενες
  • Ρύθμιση διαφόρων βελτιστοποιήσεων

Και πολλά άλλα – Τα παραπάνω ήταν μόνο η αρχή. Μην πτοείστε, όμως. Παρόλο που το cPanel σας προσφέρει έναν τεράστιο όγκο λειτουργιών και προσαρμογών που πρέπει να φροντίσετε, δεν χρειάζεται πραγματικά να τα καταλάβετε όλα για να διαχειριστείτε αποτελεσματικά την ιστοσελίδα σας. Θα καλύψουμε τα πάντα σε αυτόν τον οδηγό.

1.3. Πώς μπορώ να συνδεθώ στο cPanel;

Εάν είναι η πρώτη φορά που συνδέεστε, ο πάροχος hosting σας θα πρέπει να σας έχει παράσχει το απαραίτητο όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης.

Οι περισσότερες εταιρείες hosting διαθέτουν συνδέσμους προς το cPanel σας μόλις συνδεθείτε στο λογαριασμό σας.

Για παράδειγμα, αν φιλοξενείτε την ιστοσελίδα σας με τη SiteGround, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στο cPanel από το προφίλ χρήστη σας στην καρτέλα “My Accounts”:

Cpanel

Αν είστε με την Bluehost, ο σύνδεσμος που οδηγεί στο cPanel είναι στην πραγματικότητα αυτός που φέρει την ένδειξη “Advanced”:

Cpanel

Αν δεν μπορείτε να βρείτε έναν άμεσο σύνδεσμο στον πίνακα του παρόχου hosting σας, μπορείτε είτε να επικοινωνήσετε με την υποστήριξη και να τους ρωτήσετε πώς να αποκτήσετε πρόσβαση στο cPanel, είτε μπορείτε να ψάξετε και να προσπαθήσετε να μαντέψετε τη σωστή διεύθυνση του cPanel.

Αυτό ακούγεται κάπως περίεργο, αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ απλό. Δείτε πώς:

Ανοίξτε το πρόγραμμα περιήγησής σας και πληκτρολογήστε τη διεύθυνση της ιστοσελίδας σας ακολουθούμενη από :2082 (για http) ή :2083 (για https). Για παράδειγμα:

https://www.YOURDOMAIN.com:2082

Ή:

https://www.YOURDOMAIN.com:2083

Στη συνέχεια, θα σας ζητηθεί να εισαγάγετε το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σας στο cPanel.

1.4. Τι γίνεται αν χρειάζομαι περισσότερη βοήθεια;

Αυτός ο οδηγός εξηγεί όλα τα βασικά και σας δίνει βήμα προς βήμα οδηγίες για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις πιο συνηθισμένες εργασίες, όπως η δημιουργία ιστοσελίδων, λογαριασμών email και domain names. Αν χρειάζεστε περισσότερη βοήθεια, το cPanel διαθέτει μερικά δικά του βίντεο-σεμινάρια.

Υπάρχουν επίσης πολλές διαθέσιμες πληροφορίες σε κάθε σελίδα του ίδιου του cPanel, που συνήθως παρατίθενται στην κορυφή. Για παράδειγμα:

Cpanel MySql

  1. Μια γρήγορη εισαγωγή στο περιβάλλον εργασίας του cPanel

Μόλις συνδεθείτε, θα πρέπει να δείτε μια οθόνη παρόμοια με αυτή:

Αυτή είναι η έκδοση του cPanel που χρησιμοποιεί ένα θέμα που ονομάζεται “Paper Lantern”.

Cpanel Paper Lantern

2.1. Η διεπαφή (user interface) του cPanel σε εμένα είναι διαφορετική! Τώρα τι κάνω;

Πρώτον, μην πανικοβάλλεστε.

Για να αλλάξετε το στυλ του cPanel σας, βρείτε την ενότητα “PREFERENCES” (είναι συνήθως κοντά στο κάτω μέρος) και κάντε κλικ στο “Change Style”:

Cpanel Change Style

Εκεί θα έχετε μερικές επιλογές ανάλογα με το τι διαθέτει ο κεντρικός σας υπολογιστής. Στην περίπτωσή μας, η επιλογή περιλαμβάνει τα στυλ Basic, Dark, Light και Retro.

Για να εργαστείτε στο ίδιο θέμα που δουλεύουμε, επιλέξτε “Basic” κάνοντας κλικ στο κουμπί “Apply” στην επάνω δεξιά γωνία δίπλα από το στυλ. Το cPanel θα επαναφορτωθεί με το νέο στυλ εφαρμοσμένο.

2.2. Περιήγηση στη διεπαφή του cPanel

Η περιήγηση στο περιβάλλον εργασίας του cPanel αποτελείται από πολλές επιλογές.

Ας ξεκινήσουμε πρώτα με τη:

Γραμμή πλοήγησης

Μπορείτε να βρείτε τη γραμμή πλοήγησης στην επάνω δεξιά γωνία της οθόνης. Σε αυτήν υπάρχει ένα απλό πεδίο αναζήτησης, ένας σύνδεσμος για τις προτιμήσεις χρήστη, ένα κουδούνι ειδοποιήσεων και ο σύνδεσμος αποσύνδεσης.

Το πεδίο αναζήτησης σας επιτρέπει να βρείτε τις βασικές επιλογές μέσα στο cPanel. Στην πραγματικότητα, η χρήση του πεδίου αναζήτησης είναι ένας πολύ πιο γρήγορος τρόπος πλοήγησης στο cPanel από το να προσπαθείτε να περιηγηθείτε και να φτάσετε σε μια συγκεκριμένη επιλογή με το χέρι. Το πεδίο αναζήτησης αρχίζει να σας παρουσιάζει αποτελέσματα αμέσως μόλις πληκτρολογήσετε.

Κάνοντας κλικ στο σύνδεσμο προτιμήσεων χρήστη(user preferences), μπορείτε να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας, τη γλώσσα, να επεξεργαστείτε τα στοιχεία επικοινωνίας σας και να επαναφέρετε τις ρυθμίσεις της σελίδας με ένα κλικ.

Το κουδούνι ειδοποιήσεων είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται – ένα μέρος όπου μπορείτε να βλέπετε βασικές ενημερώσεις σχετικά με τη ρύθμιση του hosting σας ή το ίδιο το cPanel.

Συνήθως, το cPanel χρησιμοποιεί τις ειδοποιήσεις για να σας ενημερώνει για νέα, κρίσιμες ενημερώσεις, προβλήματα ασφαλείας ή άλλες πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζετε.

Ο σύνδεσμος αποσύνδεσης (logout) είναι αρκετά αυτονόητος – θυμηθείτε να τον χρησιμοποιείτε κάθε φορά που τελειώνετε την εργασία σας με το cPanel.

Μπάρα αναζήτησης

Ένα επιπλέον πεδίο αναζήτησης – εκτός από αυτό της γραμμής πλοήγησης – είναι ορατό στο πάνω μέρος της σελίδας ακριβώς κάτω από τη γραμμή πλοήγησης.

Αυτή η επιλογή λειτουργεί αρκετά παρόμοια, αλλά αυτή τη φορά, αντί να σας εμφανίζει αποτελέσματα μέσα σε ένα αναπτυσσόμενο μενού, θα φιλτράρει το κεντρικό τμήμα του cPanel. Απλά πληκτρολογήστε αυτό που ψάχνετε και το cPanel θα το βρει για εσάς.

Cpanel Search

Πλαϊνή μπάρα

Στην αριστερή πλευρά της οθόνης σας, θα δείτε μια πλαϊνή μπάρα με μερικά εικονίδια – ο ακριβής αριθμός εξαρτάται από το τι διαθέτει ο πάροχος που σας φιλοξενεί. Στην περίπτωσή μας, από πάνω προς τα κάτω, αυτά σημαίνουν Αρχική σελίδα, Στατιστικά στοιχεία, Πίνακας οργάνων και Διαχείριση χρηστών.

Cpanel Bar

Η Αρχική σελίδα (Home) είναι η κύρια σελίδα του cPanel, όπου μπορείτε να έχετε πρόσβαση στις περισσότερες λειτουργίες.

Τα στατιστικά στοιχεία (Statistics) σας δείχνουν μια σειρά από σημαντικούς αριθμούς – πόσους λογαριασμούς email, λογαριασμούς πρωτοκόλλου μεταφοράς αρχείων (FTP) και ονόματα τομέα έχετε, καθώς και πόσο εύρος ζώνης και χώρο στο δίσκο χρησιμοποιείτε.

Το ταμπλό (dashboard) είναι μια σελίδα γρήγορης αναφοράς, όπου θα βρείτε συνδέσμους για μερικούς από τους πιο συχνά χρησιμοποιούμενους συνδέσμους, καθώς και μια συνοπτική ματιά στο εύρος ζώνης και τη χρήση του χώρου στο δίσκο σας, στατιστικά στοιχεία αλληλογραφίας και άλλα.

Στη Διαχείριση χρηστών (User Management) μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε χρήστες από το λογαριασμό σας στο cPanel. Μπορείτε επίσης να δείτε ποιους λογαριασμούς email έχετε δημιουργήσει, καθώς και ποιος έχει πρόσβαση στο FTP και το web disk σας σε περίπτωση που μοιράζεστε ένα λογαριασμό με άλλους χρήστες ή διαχειριστές.

2.3. Αναδιοργάνωση της αρχικής σελίδας του cPanel

Μπορείτε να συμπτύξετε τις ενότητες κάνοντας κλικ στο σύμβολο “-” στην επάνω δεξιά γωνία κάθε ενότητας της αρχικής σελίδας για να την ελαχιστοποιήσετε.

Αν θέλετε, μπορείτε επίσης να σύρετε και να αποθέσετε ολόκληρες ενότητες για να τις αναδιοργανώσετε και να τοποθετήσετε τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες κοντά στην κορυφή.

Cpanel Reorganize

  1. Ενημέρωση των προτιμήσεών σας

Όταν συνδεθείτε για πρώτη φορά στο cPanel, βεβαιωθείτε ότι έχετε επισκεφθεί την ενότητα “PREFERENCES” για να ενημερώσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας και να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας.

Δείτε πώς να το κάνετε βήμα προς βήμα:

cpanel preferences

3.1. Αλλαγή του κωδικού σας

Σας συνιστούμε να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας αμέσως μόλις συνδεθείτε στο cPanel για πρώτη φορά.

Κάντε κλικ στο “Password & Security”. Θα μεταφερθείτε σε αυτή την οθόνη:

Cpanel Change Password

Θα πρέπει να εισαγάγετε τον παλιό σας κωδικό πρόσβασης προτού επιλέξετε έναν νέο.

Όταν πρόκειται για τη δημιουργία ενός νέου κωδικού πρόσβασης, μπορείτε είτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί δημιουργίας κωδικών πρόσβασης είτε να σκεφτείτε έναν δικό σας. Η χρήση της δημιουργίας κωδικών πρόσβασης είναι μάλλον ο σωστός τρόπος, καθώς θα σας δώσει έναν ισχυρό και ασφαλή κωδικό πρόσβασης. Απλώς κάντε κλικ στο κουμπί και αφήστε το πρόγραμμα να αναλάβει τα υπόλοιπα:

Cpanel password generator

Ο καλύτερος τρόπος για να αποθηκεύσετε αυτόν τον κωδικό πρόσβασης είναι να χρησιμοποιήσετε έναν διαχειριστή κωδικών πρόσβασης (όπως το LastPass – δωρεάν). Με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειάζεται να απομνημονεύετε τον κωδικό πρόσβασης. Ό,τι κι αν κάνετε, μην αποθηκεύετε τον κωδικό πρόσβασής σας σε ένα αρχείο Word ή κάτι παρόμοιο στον υπολογιστή σας – όπου θα μπορούσε εύκολα να ανακαλυφθεί.

3.2. Ενημέρωση των στοιχείων επικοινωνίας σας

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνετε στο cPanel είναι να δώσετε ένα email στο οποίο θα μπορείτε να λαμβάνετε ενημερώσεις όταν χρειάζεται.

Γιατί αυτό το βήμα είναι ζωτικής σημασίας:

  • Χωρίς ένα λειτουργικό email που έχει οριστεί σε αυτή την ενότητα, το cPanel δεν θα μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας σε περίπτωση που συμβεί κάτι σημαντικό με τη διαμόρφωσή σας.
  • Πρέπει επίσης να ορίσετε τη διεύθυνση email σε μια διεύθυνση που δεν είναι συνδεδεμένη με κανένα domain name  που φιλοξενείτε στο cPanel. Διαφορετικά, σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε με τη διαμόρφωσή σας, αυτός ο τομέας μπορεί να εκτεθεί επίσης, καθιστώντας έτσι αδύνατη κάθε προσπάθεια επικοινωνίας μαζί σας.

Για να μεταβείτε σε αυτές τις ρυθμίσεις, κάντε κλικ στην επιλογή “Contact Information” για να φτάσετε στην ακόλουθη οθόνη:

Cpanel στοιχεία επικοινωνίας

Συνιστούμε να έχετε τσεκάρει όλα τα κουτάκια στην ενότητα “Contact Preferences”, καθώς είναι όλες οι ενημερώσεις που θα μπορούσαν να σας προειδοποιήσουν για ύποπτες δραστηριότητες (π.χ. αν κάποιος άλλος αλλάξει τον κωδικό πρόσβασής σας) ή για κάποιο πρόβλημα φιλοξενίας (π.χ. να χρησιμοποιείται ο χώρος στο δίσκο).

3.3. Προσθήκη νέου χρήστη

Ας πούμε ότι θέλετε να συνεργαστείτε με κάποιον που θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τις ιστοσελίδες σας ή ότι έχετε έναν έμπιστο συνεργάτη που χρειάζεται επίσης πρόσβαση στη ρύθμιση φιλοξενίας. Αυτό το άτομο θα χρειαστεί το δικό του προφίλ χρήστη στο cPanel.

Για να το κάνετε αυτό, κάντε κλικ στο εικονίδιο “User Manager” που βρίσκεται στην ίδια ενότητα “PREFERENCES”.

Θα εμφανιστεί η ακόλουθη οθόνη:

Σε αυτή την ενότητα, μπορείτε να δείτε όλους τους λογαριασμούς που έχουν ρυθμιστεί αυτή τη στιγμή στο cPanel σας. Δίπλα σε κάθε λογαριασμό υπάρχουν τρία εικονίδια (μπορείτε να τα δείτε στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης):

  • Το εικονίδιο του φακέλου υποδεικνύει εάν το άτομο έχει δημιουργήσει λογαριασμό email στο σύστημα – εάν το εικονίδιο είναι χρωματιστό, τότε έχει δημιουργηθεί λογαριασμός email – εάν είναι γκρι, τότε δεν υπάρχει.
  • Το εικονίδιο του φορτηγού υποδεικνύει αν το άτομο έχει λογαριασμό FTP – και πάλι, χρωματισμένο για ναι, και γκριζαρισμένο για όχι.
  • Το εικονίδιο δίσκου υποδεικνύει εάν ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες δίσκου ιστού που αποτελούν μέρος του cPanel

Μπορείτε εύκολα να επεξεργαστείτε οποιονδήποτε χρήστη εκεί, να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής του ή να τον διαγράψετε με τις επιλογές που παρατίθενται κάτω από το όνομα του λογαριασμού.

Για να προσθέσετε έναν νέο χρήστη, κάντε κλικ στο κουμπί “Add User” στην επάνω δεξιά γωνία:

Στη συνέχεια, θα εμφανιστεί η ακόλουθη οθόνη:

Θα προσθέσετε το πλήρες όνομα του χρήστη, το όνομα χρήστη, τον τομέα με τον οποίο θα πρέπει να συσχετιστεί ο νέος χρήστης και, αν θέλετε, ένα εναλλακτικό email στο οποίο μπορεί να επικοινωνήσει ο χρήστης. Θα σας ζητηθεί επίσης να δημιουργήσετε έναν κωδικό πρόσβασης για τον χρήστη.

Ακριβώς κάτω από αυτά τα πεδία, θα βρείτε μια ενότητα που ονομάζεται “Services”, όπου μπορείτε να ρυθμίσετε κάποιες βασικές ρυθμίσεις. Είναι ενδιαφέρον ότι αντιστοιχούν στα τρία εικονίδια που περιγράψαμε μόλις μερικές παραγράφους πιο πάνω:

  • Το Email σας επιτρέπει να ενεργοποιείτε/απενεργοποιείτε λογαριασμούς email για το νέο χρήστη και να ορίζετε επίσης ένα όριο για το πόσο χώρο μπορεί να έχει κάθε λογαριασμός.
  • Το FTP σας επιτρέπει να ενεργοποιείτε/απενεργοποιείτε λογαριασμούς από το να έχουν πρόσβαση στις ρυθμίσεις φιλοξενίας σας μέσω FTP. Το FTP μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφόρτωση αρχείων στην ιστοσελίδα σας. Μπορείτε να επιλέξετε σε ποιον κατάλογο θα έχει πρόσβαση ο νέος χρήστης και να περιορίσετε το χώρο που μπορεί να χρησιμοποιήσει.
  • Τα δικαιώματα Web Disk θα πρέπει να διατηρούνται μόνο για τους λογαριασμούς διαχειριστών του κορυφαίου επιπέδου. Η πρόσβαση επιπέδου “Ανάγνωση-Εγγραφή” δίνει στον χρήστη πλήρη δικαιώματα να κάνει σχεδόν οτιδήποτε επιθυμεί μέσα στον καθορισμένο κατάλογο (συμπεριλαμβανομένης της διαγραφής αρχείων)! Το επίπεδο “Μόνο ανάγνωση” επιτρέπει μόνο την ανάγνωση, τη λήψη και την καταχώριση αρχείων.

Όταν ολοκληρώσετε αυτές τις ρυθμίσεις, κάντε κλικ στην επιλογή “Δημιουργία” ή “Δημιουργία και προσθήκη άλλου χρήστη” στο κάτω μέρος της σελίδας ρυθμίσεων.

  1. Διαχείριση domain names

Η ενότητα “DOMAINS” του cPanel είναι το μέρος που θα επισκεφθείτε όταν θέλετε να προσθέσετε ένα νέο domain name  (αυτό που μόλις αγοράσατε) στο hosting λογαριασμό σας, να διαχειριστείτε τα υπάρχοντα domains σας, καθώς και να δημιουργήσετε subdomains.

4.1. Προσθήκη νέου ονόματος τομέα

Για να προσθέσετε ένα domain name  στο cPanel σας (και συνεπώς στο πακέτο hosting σας), θα πρέπει να κάνετε κλικ στο “Addon Domains” στην ενότητα “DOMAINS” που φαίνεται παραπάνω.

Ένα πρόσθετο domain είναι ένα φανταχτερό όνομα για ένα τυπικό domain name  που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να δημιουργήσετε μία πλήρως λειτουργική ιστοσελίδα – που σημαίνει ότι μπορείτε να φιλοξενήσετε πολλαπλά domain names από τον ίδιο πίνακα ελέγχου.

Στην οθόνη “Addon Domains”, θα σας ζητηθεί να εισαγάγετε το νέο σας domain name  καθώς και μερικές άλλες παραμέτρους:

  • Νέο domain name   – Το ακριβές domain name  που έχετε κατοχυρώσει – χωρίς το τμήμα www.
  • Subdomain – Αυτό θα συμπληρωθεί αυτόματα μόλις εισαγάγετε το νέο σας domain name  στο παραπάνω πεδίο. Το cPanel το χρησιμοποιεί για κάποια εσωτερική δρομολόγηση που δεν έχει μεγάλη σημασία από την άποψη του χρήστη.
  • Document Root – Η τοποθεσία στον διακομιστή όπου θα βρίσκονται τα αρχεία του νέου σας τομέα. Αυτό συμπληρώνεται επίσης αυτόματα. Είναι καλύτερο να τηρείτε αυτές τις συνιστώμενες ρυθμίσεις.

Κάντε κλικ στο “Add Domain” για να ολοκληρώσετε.

4.2. Επεξεργασία/αφαίρεση domain name

Στην ίδια οθόνη “Addon Domains”, υπάρχει μια ενότητα που ονομάζεται “Modify Addon Domain”, όπου μπορείτε να φροντίσετε όλα τα domains που έχουν εκχωρηθεί στον λογαριασμό σας – αυτό περιλαμβάνει τη διαχείρισή τους, τον καθορισμό ανακατευθύνσεων ή την πλήρη κατάργηση domains.

Η χρήση εδώ είναι απλή. Υπάρχουν σύνδεσμοι για την αφαίρεση και τη διαχείριση των ανακατευθύνσεων στα δεξιά. Κάνοντας κλικ σε οποιονδήποτε από αυτούς θα σας εμφανιστεί ένας άλλος πίνακας ρυθμίσεων όπου μπορείτε να επιβεβαιώσετε τη διαγραφή ή να εισαγάγετε τον προορισμό στον οποίο θέλετε να ανακατευθύνετε το domain.

4.3. Διαχείριση subdomain

Κάθε φορά που προσθέτετε ένα νέο domain στο λογαριασμό σας (που καλύπτεται παραπάνω), το cPanel θα δημιουργεί επίσης ένα αντίστοιχο subdomain που θα πηγαίνει παράλληλα. Ακολουθεί ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί αυτό συνήθως, με βάση ένα παράδειγμα:

Ας υποθέσουμε ότι το όνομα του λογαριασμού σας στο cPanel είναι john και ο κεντρικός υπολογιστής ονομάζεται greathost.com. Σε αυτή την περίπτωση, το πρωτεύον domain του διακομιστή σας θα είναι το john.greathost.com.

Μόλις προσθέσετε ένα νέο πρόσθετο domain, ας πούμε, johnsworld.com, το cPanel θα δημιουργήσει επίσης ένα subdomain που ονομάζεται johnsworld.john.greathost.com.

Τώρα, το δυσάρεστο σε μια τέτοια ρύθμιση είναι ότι αυτό το νέο subdomain συχνά περιέχει ένα αντίγραφο του κανονικού σας ιστότοπου που είναι διαθέσιμος στο johnsworld.com.

Με άλλα λόγια, έχετε τον ίδιο ιστότοπο διαθέσιμο δύο φορές, κάτω από δύο διευθύνσεις: johnsworld.com και johnsworld.john.greathost.com.

Αυτό δεν είναι ιδανικό από άποψη SEO. Για να το διορθώσετε αυτό, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ανακατευθύνετε το νέο subdomain στο κανονικό σας domain. Για να το πω αλλιώς, αφού το κάνετε αυτό, όποιος προσπαθήσει να πάει στο johnsworld.john.greathost.com θα ανακατευθύνεται αυτόματα στο johnsworld.com.

Ακούστε πώς θα το κάνετε αυτό:

Πρώτον, κάντε κλικ στο “Subdomains” από την ενότητα “DOMAINS”:

Θα μεταφερθείτε σε έναν πίνακα όπου μπορείτε να δείτε όλα τα τρέχοντα subdomain σας που έχουν δημιουργηθεί.

Σε αυτό το στάδιο, η στήλη “Redirection” είναι πιθανότατα κενή.

Για να το επεξεργαστείτε, κάντε κλικ στο σύνδεσμο “Manage Redirection” δίπλα στο subdomain που θέλετε να επεξεργαστείτε. Στην επόμενη οθόνη, ρυθμίστε την ανακατεύθυνση εισάγοντας το πλήρες όνομα του τομέα στον οποίο θέλετε να γίνει η ανακατεύθυνση.

Στο παράδειγμά μας, αυτό είναι το johnsworld.com. Κάντε κλικ στο “Save” (Αποθήκευση) όταν τελειώσετε.

Δημιουργία Προσαρμοσμένων Subdomains

Τα subdomains δεν είναι μόνο για να προκαλούν μικρές ενοχλήσεις, αλλά και για να σας επιτρέπουν να επεκτείνετε ορισμένες περιοχές της ιστοσελίδας σας με δημιουργικό τρόπο.

Για παράδειγμα, αν θέλετε να εγκαινιάσετε ένα νέο blog ως μέρος του blog σας, μια καλή προσέγγιση είναι να το κάνετε σε ένα subdomain. Για παράδειγμα, αν η βασική σας ιστοσελίδα βρίσκεται, και πάλι, στη διεύθυνση johnsworld.com, τότε θα μπορούσατε να σκεφτείτε να ξεκινήσετε ένα blog στο blog.johnsworld.com.

Σε αυτή την περίπτωση, το blog  είναι απλώς ένα παράδειγμα. Έχετε πλήρη ελευθερία να επιλέξετε όποιο subdomain θέλετε.

Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα προσαρμοσμένο subdomain από την ίδια οθόνη στην οποία έχετε αναλάβει τη διαχείριση των υπαρχόντων subdomains. Απλά συμπληρώστε τη φόρμα που βρίσκεται στην κορυφή.

  • SubdomainΤο όνομα του subdomain που θέλετε να ορίσετε. Κρατήστε το σύντομο και χρησιμοποιήστε μόνο γράμματα, παύλες και αριθμούς.
  • Domain Το γονικό domain για το νέο subdomain.
  • Document RootΟ κατάλογος/φάκελος στο διακομιστή όπου θα φυλάσσονται τα αρχεία του νέου subdomain. Είναι καλή πρακτική να εισάγετε εκεί το πλήρες subdomain σας. Παράδειγμα: blog.johnsworld.com.

Κάντε κλικ στο “Create” (Δημιουργία) για να οριστικοποιήσετε τη ρύθμιση του subdomain.

  1. Λογαριασμοί email και ρυθμίσεις

Ένα από τα σπουδαία πράγματα σχετικά με τη διατήρηση του domain name σας σε έναν web host με δυνατότητα cPanel είναι ότι έχετε επίσης τη δυνατότητα να δημιουργήσετε προσαρμοσμένους λογαριασμούς email για αυτόν τον τομέα.

Όλα αυτά συμβαίνουν στην ενότητα “EMAIL” του cPanel.

Όπως μπορείτε να δείτε, υπάρχουν πολλά εργαλεία εκεί – από τη δημιουργία νέων μηνυμάτων email, τη ρύθμιση forwarders, autoresponders, τη φροντίδα της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας και πολλά άλλα.

5.1. Ρύθμιση λογαριασμού email

Φυσικά, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που θα θελήσετε να κάνετε. Για να προσθέσετε έναν νέο λογαριασμό email στον τομέα σας, κάντε κλικ στο “Email Accounts” για να μεταφερθείτε στην ακόλουθη οθόνη (βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στην πρώτη καρτέλα – “Add Email Account”):

Από πάνω προς τα κάτω, δείτε πώς θα ρυθμίσετε τον νέο σας λογαριασμό:

  • Στο πεδίο Email, πληκτρολογήστε τη διεύθυνση στην οποία θέλετε να επικοινωνείτε – για παράδειγμα, hello ή yourname.
  • Στο πεδίο Domain, επιλέξτε το κατάλληλο domain name  από το αναπτυσσόμενο πεδίο. Αν δεν έχετε προσθέσει ακόμα το domain name  σας στο cPanel, θα πρέπει να το κάνετε πρώτα.
  • Στο πεδίο Κωδικός πρόσβασης, δημιουργήστε έναν κωδικό πρόσβασης και βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλής!
  • Στην ενότητα Mailbox Quota, προσαρμόστε για να βεβαιωθείτε ότι το ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Θυμηθείτε: τα μηνύματα email καταλαμβάνουν χώρο στο διακομιστή σας, οπότε μπορεί να μην θέλετε να δώσετε σε όλους απεριόριστη πρόσβαση. Ωστόσο, το 1GB (=1024MB) είναι ένα λογικό ελάχιστο όριο.
  • Κάντε κλικ στο “Δημιουργία λογαριασμού”

Αφού κάνετε όλα τα παραπάνω, θα παρατηρήσετε ότι το email που μόλις δημιουργήσατε έχει προστεθεί στη λίστα με τους υπάρχοντες λογαριασμούς email στην καρτέλα “Email Accounts”:

Μπορείτε να διαχειριστείτε κάθε στοιχείο αυτού του λογαριασμού αργότερα – συμπεριλαμβανομένου του κωδικού πρόσβασης, της ποσόστωσης και άλλων λεπτομερειών.

5.2. Χρήση του Email σας

Τώρα που έχετε δημιουργήσει έναν λογαριασμό email – πώς τον χρησιμοποιείτε;

Έχετε δύο κύριες επιλογές εδώ:

  • Διαμορφώστε το email σε ένα πρόγραμμα-πελάτη email – όπως το Gmail, το Apple Mail, το Outlook κ.λπ.
  • Χρήση webmail

Ας ξεκινήσουμε με το πρώτο:

Πώς να ρυθμίσετε τοπικά το email σας

Αυτό το βήμα ξεκινάει λίγο περίεργα, αλλά μείνετε μαζί μας. Έτσι, για να ρυθμίσετε πραγματικά το email σας τοπικά, πρέπει πρώτα να κάνετε κλικ στο σύνδεσμο “Access Webmail” που είναι ορατός δίπλα στη διεύθυνσή σας στην καρτέλα “Email Accounts”:

Αυτό θα σας μεταφέρει σε ένα νέο πίνακα. Μόλις φτάσετε εκεί, μετακινηθείτε προς τα κάτω στην ενότητα με την ένδειξη “Mail Client Automatic Configuration Scripts” (Σενάρια αυτόματης ρύθμισης παραμέτρων πελάτη mail). Θα δείτε κάτι σαν αυτό:

Εκεί υπάρχει μια σειρά από χρήσιμους συνδέσμους, όλοι τους είτε με οδηγίες είτε με έτοιμα σενάρια διαμόρφωσης για μερικούς από τους πιο δημοφιλείς πελάτες email. Αν το δικό σας βρίσκεται στη λίστα, απλώς κάντε κλικ στον σύνδεσμο δίπλα του και ολοκληρώστε τη διαμόρφωση σύμφωνα με τις συμβουλές που δίνονται.

Αν δεν μπορείτε να δείτε τον πελάτη σας ή αν θέλετε να ρυθμίσετε το email σας χειροκίνητα, τότε κάτω από αυτή την ενότητα υπάρχει μια άλλη ενότητα με την ένδειξη “Mail Client Manual Settings”.

Εκεί θα βρείτε όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε.

Πρόσβαση στο Webmail σας

Σε αυτό το σημείο, η πρόσβαση στο webmail σας είναι πολύ εύκολη. Κάντε κλικ στο σύνδεσμο “Access Webmail” που είναι ορατός δίπλα στη διεύθυνσή σας στην καρτέλα “Email Accounts”:

Εκεί, κάντε κλικ σε ένα από τα διαθέσιμα προγράμματα webmail:

Θα μεταφερθείτε αμέσως στα εισερχόμενα email σας.

Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στο webmail σας απευθείας από ένα πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο. Απλά πλοηγηθείτε στη διεύθυνση https://YOURDOMAIN.com/webmail και θα σας υποδεχτεί αυτή η οθόνη:

Εισάγετε τη διεύθυνση email και τον κωδικό πρόσβασης και μπήκατε.

5.3. Προώθηση του email σας σε άλλη διεύθυνση

Ας υποθέσουμε ότι θέλετε τα μηνύματα email που φτάνουν στο YOUREMAIL@YOURDOMAIN.com να προωθούνται σε μια άλλη διεύθυνση που ήδη έχετε – όπως το YOUREMAIL@gmail.com.

Αρχικά, κάντε κλικ στο “Προώθηση” για να φτάσετε σε αυτή την οθόνη:

Από εδώ, μπορείτε να δημιουργήσετε είτε μια απλή προώθηση email είτε μια πιο σοβαρή προώθηση για ολόκληρο το domain name  σας. Εμείς θα μείνουμε με την πρώτη περίπτωση εδώ.

Για να προωθήσετε το email σας, κάντε κλικ στο κουμπί “Add Forwarder”. Θα δείτε αυτό:

Δείτε τι σημαίνουν αυτά τα πεδία:

  • Διεύθυνση προς προώθηση – Εδώ, πληκτρολογήστε μόνο το τμήμα χρήστη της διεύθυνσης email που θέλετε να προωθήσετε. Για παράδειγμα, αν το email σας είναι john@domain.com, τότε το τμήμα χρήστη είναι το john
  • Domain – Αυτό είναι το μέρος του domain της διεύθυνσης email που θέλετε να προωθήσετε. Για παράδειγμα, αν το email σας είναι john@domain.com τότε το μέρος του domain είναι το domain.com
  • Προορισμός – Εδώ έχετε δύο επιλογές. Ωστόσο, για να ανακατευθύνετε αποτελεσματικά το email σας σε μια υπάρχουσα άλλη διεύθυνση, επιλέξτε “Forward to Email Address”. Στο παρακάτω πεδίο, πληκτρολογήστε την πλήρη διεύθυνση email στην οποία θέλετε να ανακατευθύνετε τα μηνύματα.

Κάντε κλικ στο “Add Forwarder” για να ρυθμίσετε τα πάντα.

5.4. Ρύθμιση μιας προεπιλεγμένης διεύθυνσης

Οι προεπιλεγμένες διευθύνσεις email είναι ένα ενδιαφέρον προνόμιο που έχετε όταν φιλοξενείτε μόνοι σας τα εισερχόμενα email σας – όπως με το cPanel.

Βασικά, έχετε τη δυνατότητα να πιάνετε κάθε εισερχόμενο μήνυμα email που αποστέλλεται σε μια άκυρη διεύθυνση email κάτω από το domain name σας.

Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι μπορείτε να χρησιμοποιείτε ανύπαρκτες διευθύνσεις email κατά την εγγραφή σας σε διάφορα διαδικτυακά εργαλεία/υπηρεσίες/προφίλ και τα μηνύματα email να έρχονται σε εσάς χωρίς πρόβλημα.

Ας υποθέσουμε ότι έχετε δημιουργήσει μόνο μία διεύθυνση email για το domain name  σας και είναι η διεύθυνση john@johnsworld.com. Ωστόσο, κατά την εγγραφή σας στο Netflix, δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε αυτή τη διεύθυνση, καθώς ανησυχείτε ότι μπορεί τελικά να διαρρεύσει στο διαδίκτυο και να την εντοπίσουν τα spambots. Σε αυτή την περίπτωση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάτι σαν netflix@johnsworld.com και να το κάνετε να λειτουργήσει.

Δείτε πώς θα το ρυθμίσετε:

Κάντε κλικ στην επιλογή “Default Address” (Προεπιλεγμένη διεύθυνση) από την ενότητα “EMAIL” στο cPanel:

Θα δείτε αυτό:

  • Επιλέξτε το domain name  σας από το αναπτυσσόμενο μενού.
  • Επιλέξτε το πλαίσιο με την ένδειξη “Προώθηση σε διεύθυνση email”.
  • Εισάγετε την υπάρχουσα διεύθυνση email σας στο παρακάτω πλαίσιο.
  • Κάντε κλικ στο κουμπί “Αλλαγή”.

Είστε έτοιμοι.

5.5. Ρύθμιση φίλτρων spam

Όλοι μισούν το spam, ευτυχώς, με το cPanel, μπορείτε να το αποτρέψετε από το να φτάσει στα εισερχόμενά σας.

Κάντε κλικ στο “Spam Filters” για να δείτε τις διαθέσιμες επιλογές:

Ανάλογα με τις ρυθμίσεις που επιτρέπει ο web host σας, μπορεί να μπορείτε ή να μην μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα σε αυτή την ενότητα. Τα ίδια τα φίλτρα spam είναι συχνά ενεργοποιημένα από προεπιλογή και δεν μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε (όπως συμβαίνει στη δική μου περίπτωση). Ωστόσο, μπορείτε ακόμα να ρυθμίσετε λεπτομερώς τον τρόπο λειτουργίας των φίλτρων.

Η πρώτη ρύθμιση που πρέπει να εξετάσετε είναι αυτή με την ένδειξη ” Automatically Delete New Spam” (Αυτόματη διαγραφή νέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων). Αν και μπορεί να φαίνεται καλή ιδέα στην αρχή, στην πραγματικότητα είναι καλύτερα να μην την πειράξετε.

Το ζήτημα εδώ είναι ότι μπορεί πολλές φορές να έχετε πολλά ψευδώς θετικά αποτελέσματα με τα φίλτρα spam – μηνύματα email που χαρακτηρίζονται εσφαλμένα ως spam. Ως εκ τούτου, θέλετε να μπορείτε να ρίχνετε μια ματιά στο φάκελο ανεπιθύμητων μηνυμάτων κάθε τόσο για να δείτε αν κάτι εκεί απαιτεί την προσοχή σας. Με ενεργοποιημένη την αυτόματη διαγραφή, δεν θα έχετε αυτή τη δυνατότητα.

Στην ενότητα “Additional Configurations”, υπάρχει ένας σύνδεσμος για την εμφάνιση περισσότερων επιλογών. Μόλις κάνετε κλικ σε αυτόν, θα δείτε αυτό:

Μπορείτε να πειραματιστείτε με αυτές τις ρυθμίσεις για να βάλετε χειροκίνητα ορισμένες διευθύνσεις email στη λευκή ή τη μαύρη λίστα. Πιθανώς είναι καλή ιδέα να βάλετε στη λευκή λίστα όλα τα μηνύματα email από την εταιρεία σας ή οποιεσδήποτε άλλες κρίσιμες επαφές από το δίκτυό σας.

Αν όμως διαχειρίζεστε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα / eshop πρέπει να έχετε πάντα υπόψιν σας ότι οι ανάγκες επικοινωνίας αυτού με τους πελάτες του είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες και άκρως πολύτιμες γιατί αφορούν παραγγελίες και λοιπά οικονομικά στοιχεία σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι μια ιστοσελίδα παρουσίασης.

  1. Διαχείριση των αρχείων σας

Η ενότητα “FILES” του cPanel είναι το ιδανικό σημείο για να ανεβάζετε αρχεία, να δημιουργείτε αντίγραφα ασφαλείας της ιστοσελίδας σας και να διαχειρίζεστε τα αρχεία σας μέσω FTP*.

* Το FTP σημαίνει Πρωτόκολλο Mεταφοράς Aρχείων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το FTP για να διαχειριστείτε τα αρχεία που σχετίζονται με την ιστοσελίδα σας – είτε αυτό σημαίνει μεταφόρτωση, ανάγνωση ή ανάκτησή τους.

Το μόνο που χρειάζεστε για να χρησιμοποιήσετε το FTP είναι μια εφαρμογή πελάτη όπως το FileZilla. Εναλλακτικά, το cPanel σάς παρέχει επίσης εργαλεία για τη διαχείριση των αρχείων σας χωρίς εργαλείο FTP. Θα το καλύψουμε στη συνέχεια.

6.1. Χρήση της Διαχείρισης Αρχείων

Ο πρώτος χώρος με τον οποίο θα πρέπει να εξοικειωθείτε στην ενότητα ” FILES” είναι το “File Manager”.

Το ” File Manager ” σας επιτρέπει να διαχειρίζεστε όλα τα αρχεία των ιστοσελίδων σας απευθείας από το περιβάλλον εργασίας του cPanel, αντί να χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε ένα εργαλείο FTP τρίτου μέρους.

Κάντε κλικ στο εικονίδιο “File Manager” (ορατό στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης) για να ξεκινήσετε. Αυτό που θα δείτε είναι ο κεντρικός πίνακας του “File Manager”. Θα μοιάζει κάπως έτσι:

Εδώ μπορείτε να διαχειριστείτε όλα τα αρχεία του διακομιστή σας, επομένως θα πρέπει να προχωρήσετε με μεγάλη προσοχή όταν κάνετε οποιεσδήποτε αλλαγές.

Υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να επισημάνετε γρήγορα σε αυτή την οθόνη. Πρώτον, στα αριστερά, θα βρείτε τον φάκελο root (κύριο) και μερικούς υποφακέλους (μπορείτε να το δείτε αυτό στο παραπάνω στιγμιότυπο οθόνης).

Στη συνέχεια, στη μέση της οθόνης, θα δείτε τα περιεχόμενα του φακέλου που έχετε επιλέξει.

Γνωρίζοντας αυτό, εδώ είναι μερικά πράγματα που μπορεί να θέλετε να κάνετε:

Δημιουργία νέου φακέλου

Για να δημιουργήσετε έναν νέο φάκελο, απλά κάντε κλικ στο κουμπί “+ Folder” μαζί με το επάνω μενού, όπως φαίνεται παρακάτω:

Στη συνέχεια, θα σας ζητηθεί να δώσετε όνομα στο νέο φάκελο και να εισάγετε τον προορισμό στον οποίο θα δημιουργηθεί ο φάκελος.

Όταν τελειώσετε, κάντε κλικ στο “Create New Folder” (Δημιουργία νέου φακέλου) και είστε έτοιμοι.

Για να είναι αναγνώσιμος ο φάκελος αυτός θα πρέπει να δημιουργηθεί μέσα στον κύριο φάκελο /public_html. Τα αρχεία και οι φάκελοι σας θα πρέπει να βρίσκονται μέσα σε αυτόν το φάκελο.

Ανέβασμα αρχείου χρησιμοποιώντας το File Manager

Για να προσθέσετε ένα αρχείο – για παράδειγμα, ένα μεγάλο αρχείο βίντεο που θέλετε να μπορούν να κατεβάσουν οι χρήστες ή μια φωτογραφία πλήρους ποιότητας που θέλετε να χρησιμοποιήσετε στον ιστότοπό σας – θα πρέπει πρώτα να κάνετε κλικ στο φάκελο στον οποίο θέλετε να μεταφορτώσετε το αρχείο.

Στη συνέχεια, απλά κάντε κλικ στο κουμπί “Upload” που βρίσκεται στο επάνω μενού:

Θα σας ζητηθεί να σύρετε και να αποθέσετε το αρχείο που θέλετε να ανεβάσετε ή απλά να επιλέξετε το αρχείο από τον τοπικό σας δίσκο:

Σημείωση: Εάν το λογισμικό της ιστοσελίδας σας σάς επιτρέπει να ανεβάζετε αρχεία από το περιβάλλον εργασίας του, μπορείτε να το κάνετε αντί να μεταβείτε στο File Manager στο cPanel. Δεδομένου ότι θα χρησιμοποιήσετε αυτά τα αρχεία στην ιστοσελίδα σας ούτως ή άλλως, είναι πιο εύκολο να διαχειριστείτε τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο – το λογισμικό της ιστοσελίδας σας θα “δει” το αρχείο αμέσως.

Αν ανεβάσετε ένα αρχείο μέσω του File Manager ή του FTP, μπορεί να μην γίνει το ίδιο. Το WordPress λειτουργεί πολύ καλά με τα αρχεία αφού διαθέτει εσωτερικό media manager από τον οποίο ανεβάζετε τις εικόνες, τα βίντεο ή τα pdf σας.

6.2. Πρόσβαση στον κύριο λογαριασμό FTP

Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο ο web host σας έχει ρυθμίσει το λογαριασμό cPanel, ίσως να μπορείτε να συνδεθείτε στον κύριο λογαριασμό FTP χρησιμοποιώντας το ίδιο login και pass του cPanel.

Για να ελέγξετε αν ισχύει κάτι τέτοιο, κάντε κλικ στην επιλογή “FTP Accounts” από την ενότητα “FILES”. Μόλις φτάσετε εκεί, μετακινηθείτε προς τα κάτω στην ενότητα “Special FTP Accounts”. Ο κύριος λογαριασμός FTP θα πρέπει να βρίσκεται εκεί.

Από προεπιλογή, ο κύριος λογαριασμός FTP θα έχει πρόσβαση στον φάκελο root.

6.3. Προσθήκη νέου λογαριασμού FTP

Η δημιουργία νέων λογαριασμών FTP είναι μια καλή πρακτική όταν εργάζεστε με το cPanel και ξεκινάτε νέα έργα/ιστοσελίδες στo hosting setup σας.

Ένας λογαριασμός ανά project είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης. Η ιδέα είναι να δώσετε σε αυτούς τους μεμονωμένους λογαριασμούς πρόσβαση μόνο στον συγκεκριμένο φάκελο στον οποίο χρειάζονται πρόσβαση – όχι σε ολόκληρο τον διακομιστή ιστού.

Για να δημιουργήσετε νέους λογαριασμούς FTP, κάντε κλικ στην επιλογή “FTP Accounts” στην ενότητα “FILES”. Θα δείτε αυτή την οθόνη:

Δείτε πώς μπορείτε να συμπληρώσετε αυτή τη φόρμα και να δημιουργήσετε έναν νέο λογαριασμό:

  • Σύνδεση – Αυτό είναι το όνομα χρήστη του νέου λογαριασμού.
  • DomainΤο domain name  στον οποίο θα εκχωρηθεί ο νέος λογαριασμός χρήστη. Επιλέξτε από το αναπτυσσόμενο μενού.
  • Κατάλογος – Αυτό ορίζει το υψηλότερο επίπεδο πρόσβασης του νέου λογαριασμού FTP στον κατάλογο. Αν το αφήσετε κενό, ο χρήστης θα έχει πρόσβαση στο root. Είναι προτιμότερο να εισάγετε τον κατάλογο που σχετίζεται με το έργο για το οποίο προορίζεται ο λογαριασμός.
  • QuotaΟ μέγιστος χώρος που μπορεί να καταλάβει ο νέος χρήστης. Καλύτερα να παραμείνει στο “Unlimited”.

Μόλις κάνετε κλικ στο “Δημιουργία λογαριασμού FTP”, ο νέος χρήστης θα προστεθεί.

Μπορείτε να διαχειριστείτε τους υπάρχοντες λογαριασμούς FTP στην ίδια σελίδα, κάτω από τη φόρμα νέου χρήστη:

  1. Βάσεις δεδομένων

Οι περισσότερες σύγχρονες ιστοσελίδες δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς μια βάση δεδομένων που να λειτουργεί αθόρυβα στο παρασκήνιο και να διαχειρίζεται τα δεδομένα της ιστοσελίδας.

Με άλλα λόγια, όλο το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας, όλες οι σελίδες, όλες οι δημοσιεύσεις και όλα τα δεδομένα των χρηστών διατηρούνται στη βάση δεδομένων.

Όπως θα περιμένατε μέχρι τώρα, το cPanel διαθέτει μια αρκετά εκτεταμένη ενότητα που σας επιτρέπει να δημιουργείτε και να διαχειρίζεστε βάσεις δεδομένων.

7.1. Δημιουργία βάσης δεδομένων

Αν θέλετε να δημιουργήσετε μία σύγχρονη ιστοσελίδα χρησιμοποιώντας ένα CMS, θα πρέπει πρώτα να δημιουργήσετε μια βάση δεδομένων.

Η ενότητα “DATABASES” του cPanel διαθέτει κάποιες επιλογές:

Το πιο σημαντικό είναι ότι το cPanel σας επιτρέπει να εργάζεστε τόσο με βάσεις δεδομένων MySQL όσο και με PostgreSQL. Για τους σκοπούς αυτού του οδηγού, θα μείνουμε στη MySQL, αλλά το ίδιο σχεδόν ισχύει και με την PostgreSQL.

Για να δημιουργήσετε μια νέα βάση δεδομένων, κάντε κλικ στην επιλογή “MySQL Database Wizard” στην ενότητα “DATABASES” (βλ. παραπάνω).

Μόλις φτάσετε εκεί, μπορείτε να αρχίσετε να ρυθμίζετε τη νέα σας βάση δεδομένων.

Βήμα 1. Ορίστε ένα όνομα για τη βάση δεδομένων σας:

Βήμα 2. Δημιουργήστε έναν χρήστη της βάσης δεδομένων που θα χρησιμοποιείται για την πρόσβαση στη βάση δεδομένων (αυτό είναι απαραίτητο για να εργαστείτε με τη βάση δεδομένων αργότερα):

Βήμα 3. Εκχωρήστε τα απαιτούμενα προνόμια σε αυτόν τον νέο χρήστη της βάσης δεδομένων- είναι προτιμότερο να επιλέξετε την επιλογή με την ένδειξη “ALL PRIVILEGES”, ως εξής:

Βήμα 4. Έτοιμοι.

Σε αυτό το στάδιο, η νέα σας βάση δεδομένων έχει οριστεί.

Για να τη δείτε, επιστρέψτε στην κεντρική σελίδα του cPanel και κάντε κλικ στο “MySQL Databases”.

7.2. Διαχείριση βάσεων δεδομένων

Για να δείτε όλες τις βάσεις δεδομένων σας, μεταβείτε στην ενότητα “MySQL Databases” από την ενότητα “DATABASES” του cPanel.

Κάθε βάση δεδομένων μπορεί να μετονομαστεί ή να διαγραφεί μέσω των συνδέσμων στα δεξιά.

Επιπλέον, μπορείτε επίσης να διαχειριστείτε τους χρήστες της βάσης δεδομένων σας εκεί, λίγο πιο κάτω στη σελίδα.

 

8 . Δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας της ιστοσελίδας σας

Αν σας έχει συμβεί ποτέ να σας χαλάσει ένα κινητό ή ένας υπολογιστής, ξέρετε πόσο καταστροφικό μπορεί να είναι αν δεν έχετε δημιουργήσει αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων σας.

Τώρα φανταστείτε ότι το ίδιο συμβαίνει και με τον ιστότοπό σας. Και εκεί ίσως είναι ακόμη χειρότερο, καθώς είναι πολύ πιθανό ο ιστότοπός σας να είναι η επιχείρησή σας.

Ευτυχώς, το cPanel διευκολύνει απίστευτα την αποτροπή αυτής της τραγωδίας, δίνοντάς σας την ευκαιρία να δημιουργήσετε αντίγραφα ασφαλείας του ιστότοπού σας χειροκίνητα – οποιαδήποτε στιγμή επιλέξετε.

Σημείωση: Ορισμένοι web hosting providers του WordPress διαχειρίζονται αυτόματα τα αντίγραφα ασφαλείας για εσάς. Ελέγξτε με τον πάροχο hosting σας για να βεβαιωθείτε.

Παρόλα αυτά, το να μάθετε να δημιουργείτε αντίγραφα ασφαλείας χειροκίνητα μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη δεξιότητα στο μέλλον.

Για να ξεκινήσετε ένα αντίγραφο ασφαλείας, κάντε κλικ στο εικονίδιο “Backup Wizard” που βρίσκεται στην ενότητα “FILES” του cPanel.

Θα δείτε αυτή την οθόνη:

Κάντε κλικ στο κουμπί “Back Up” για να ξεκινήσει η διαδικασία δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας. Θα εμφανιστεί μια οθόνη όπου έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε αν θέλετε ένα πλήρες backup (όλα τα αρχεία και οι ρυθμίσεις στις ιστοσελίδες σας) ή μερικό backup (home directory, MySQL databases, email forwarders & filters).

Για να το κάνετε πιο εύκολο, δημιουργήστε αντίγραφα ασφαλείας ολόκληρου του λογαριασμού σας και αποθηκεύστε τα σε έναν εξωτερικό σκληρό δίσκο ή σε άλλη ασφαλή τοποθεσία.

Μόλις ολοκληρωθεί το backup, θα μπορείτε να το κατεβάσετε.

9.1. Ελέγξτε τον χώρο στο δίσκο σας

Ορισμένες ρυθμίσεις hosting διαθέτουν απεριόριστο χώρο στο δίσκο, ενώ άλλες έχουν κάποιο όριο. Μπορείτε να ελέγξετε πόσο από αυτόν τον χώρο χρησιμοποιείτε μέσω του cPanel.

Σημείωση: Είναι σημαντικό να ελέγχετε περιοδικά τον χώρο στο δίσκο σας για να βλέπετε ποια μέρη της ιστοσελίδας σας καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του χώρου, ώστε να ξέρετε πού να συμπιέσετε ή να διαγράψετε τα περιττά αρχεία, αν σας τελειώνει ο χώρος.

Για να έχετε μια γενική εικόνα της χρήσης σας, ρίξτε μια ματιά στη δεξιά πλαϊνή μπάρα του cPanel. Θα δείτε διάφορες πληροφορίες σχετικά με το πόσο χώρο στο δίσκο καταναλώνετε, πόσες βάσεις δεδομένων έχετε δημιουργήσει συνολικά και πολλά άλλα.

Για μια πιο εμπεριστατωμένη ματιά, κάντε κλικ στο εικονίδιο “Disk Usage” από την ενότητα “FILES”.

Αυτό που θα δείτε είναι μια ωραία σύνοψη του πόσο χώρο καταλαμβάνουν οι διάφοροι φάκελοί σας.

Μπορείτε επίσης να δείτε το μερίδιο ή το όριό σας στο κάτω μέρος του πρώτου πίνακα – σε αυτή την περίπτωση, το μερίδιο στην παραπάνω εικόνα είναι 10.240MB (ή 10GB).

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το γεγονός ότι μια μπλε γραμμή είναι γεμάτη δεν σημαίνει ότι έχετε χρησιμοποιήσει όλο το χώρο σας – όλα τα στοιχεία που παρουσιάζονται είναι σχετικά με τον μεγαλύτερο κατάλογο.

Έλεγχος των στατιστικών σας

Το τελευταίο πράγμα που αξίζει να κοιτάξετε καθώς περνάτε μέσα από το cPanel είναι η ενότητα με την ονομασία “METRICS”.

Εκεί μπορείτε να βρείτε πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, οι οποίες σας ενημερώνουν για την τρέχουσα κατάσταση του διακομιστή σας, τον αριθμό των επισκέψεων που δέχεστε και τη συνολική κατάσταση του setup.

Κάθε ένα από αυτά τα τμήματα στατιστικών παρουσιάζει μια ελαφρώς διαφορετική άποψη για τους αριθμούς σας:

  • Τα Visitors, Raw Access, Awstats, Webalizer εστιάζουν στον αριθμό των επισκεπτών που δέχονται οι ιστοσελίδες σας. Η παρουσίαση ποικίλλει σε κάθε μία από αυτές τις υποενότητες.
  • Τα σφάλματα παρουσιάζουν τις πιο πρόσφατες καταχωρήσεις στα αρχεία καταγραφής σφαλμάτων της ιστοσελίδας σας.
  • Το bandwidth σάς επιτρέπει να δείτε τη χρήση του εύρους ζώνης του hosting setup σας.
  • Το Webalizer FTP σας εμφανίζει δεδομένα για όλες τις επισκέψεις μέσω του πρωτοκόλλου FTP.
  • Η Χρήση CPU και Ταυτόχρονης Σύνδεσης σας δείχνει τον όγκο των πόρων του μηχανήματος που καταναλώνονται από το hosting setup σας.

Όπως αντιλαμβάνεστε ένας ιδιαίτερα χρήσιμος τομέας όσο αφορά τις προσπάθειες προώθησης της ιστοσελίδας σας ( seo ) αλλά και τις διαφημιστικές σας προσπάθειες στο internet

Για να συνοψίσουμε το μάθημά μας για το cPanel

Αυτό ήταν. Αν ακολουθήσατε τα βήματα που περιγράφονται σε αυτό το μάθημα, θα πρέπει τώρα να έχετε αποκτήσει μια πλήρη εικόνα για το τι είναι το cPanel και πώς να το χρησιμοποιήσετε για τη ρύθμιση του περιβάλλοντος φιλοξενίας σας.