Οργανικά αποτελέσματα Google
Χειραγωγεί τα αποτελέσματα της βάση έρευνας της Wall Street Journal
Ουσιαστικά το δημοσίευμα της WSJ ισχυρίζεται, ότι από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 η Google βάζει σε «μαύρη λίστα» ορισμένες ιστοσελίδες με αποτέλεσμα να μην εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης των χρηστών της μηχανής της. Η έρευνα της εφημερίδας στηρίχτηκε σε πειραματικές αναζητήσεις καθώς και σε 100 και πλέον συνεντεύξεις. Μερικά παραδείγματα ιστοσελίδων του «μαυροπίνακα» της Google είναι ιστοσελίδες οι οποίες παραβιάζουν πνευματικά δικαιώματα, προωθούν την παιδική κακοποίηση ή ακόμα και εκείνες οι οποίες τείνουν να μας βομβαρδίζουν με spam.
Παράλληλα, η εφημερίδα επικαλείται έγγραφα, τα οποία αποκαλύπτουν πως η Google «μαυρίζει» επίσης και εκατοντάδες ιστοσελίδες και μέσα συντηρητικού πολιτικού προσανατολισμού, αποκλείοντας τις από τα Google News καθώς και τα ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια της σελίδας αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Από την πλευρά της η Google δηλώνει κατ’ επανάληψη – μεταξύ άλλων και σε επιτροπή του Κογκρέσου – ότι οι αποφάσεις της δεν λαμβάνονται με βάση τα πολιτικά κριτήρια, ούτε και χρησιμοποιεί πρακτικές «μαύρης λίστας» με σκοπό την αλλοίωση των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Μάλιστα, εκπρόσωπος της, σε δηλώσεις που παραχώρησε στη βρετανική εφημερίδα Daily Mail και το πρακτορείο CNBC, υποστήριξε ότι το δημοσίευμα της WSJ, καταπιάνεται με παλιές ιστορίες, οι οποίες διαστρεβλώνουν το σύγχρονο τρόπο δημιουργίας και βελτίωσης της Αναζήτησης.
Η WSJ δεν φαίνεται να πτοείται και επικαλείται συγκεκριμένο εσωτερικό έγγραφο της Google, το οποίο χρονολογείται τον Αύγουστο του 2018, όπου σύμφωνα με το περιεχόμενο του, σκοπός αυτής της «μαύρης λίστας» είναι να αποβληθούν εντελώς από τα εργαλεία Αναζήτησης ή των Google News συγκεκριμένες ιστοσελίδες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα εύνοιας της Google απέναντι σε μεγάλες επιχειρήσεις, τις οποίες αναδεικνύει στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης μέσω των αλλοιωμένων αλγορίθμων, αποτελούν, σύμφωνα με την WSJ, το eBay, το Facebook και η Amazon.
Το δημοσίευμα της WSJ δίνει ακόμα περισσότερες πληροφορίες για το πως η Google «μαγειρεύει» τα αποτελέσματα αναζήτησης, αναφέροντας συγκεκριμένα πως οι μηχανικοί της δημιούργησαν εξειδικευμένη «μαύρη λίστα» για το «έξυπνο» εργαλείο αυτόματης συμπλήρωσης λέξεων (auto-complete) κατά τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να αποκλείονται προτάσεις λέξεων γύρω από αμφιλεγόμενα θέματα, όπως για παράδειγμα τις αμβλώσεις ή το μεταναστευτικό.
Εν κατακλείδι, η Google αρνείται κατηγορηματικά τα όσα ισχυρίζεται η Wall Street Journal στο δημοσίευμα της και κάνει λόγο για ψευδή έρευνα, καθώς υποστηρίζει πως οι όποιες τροποποιήσεις συμβαίνουν κατά διαστήματα στον αλγόριθμο της και τον τρόπο διεξαγωγής της Αναζήτησης έχουν πάντα ως γνώμονα το όφελος των χρηστών της και γίνονται με διαφάνεια και υπευθυνότητα βάσει συγκεκριμένων αρχών. Σε καμία περίπτωση δεν αποδέχεται τις κατηγορίες για πολιτικές σκοπιμότητες και επιχειρηματικά συμφέροντα.
Φυσικά μην ξεχνάμε ότι μια διαδικασία προώθησης μιας ιστοσελίδας δεν είναι τίποτα άλλο από μια προσπάθεια χειραγώγησης της μηχανής αναζήτησης της Google