Κορονοϊός και Ηλεκτρονικό Εμπόριο
Το ότι ο κορονοϊός θα επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία είναι κάτι που δεν χρειάζεται καμία ανάλυση. Κάποιες προβλέψεις όπως ότι τα έσοδα εταιρειών που σχετίζονται με φαρμακευτικά και παραφαρμακευτικά προϊόντα (μάσκες, συμπληρώματα διατροφής κ.α.) καθώς και υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης θα αυξηθούν ενώ αντίστοιχη μείωση θα γνωρίσουν (και ήδη γνωρίζουν σημαντική μείωση) κλάδοι όπως ο τουρισμός ( αεροπορικές εταιρείας, μονάδες εστίασης κ.α.) είναι προβλέψεις που μπορείς να κάνεις εκ του ασφαλούς.
Εμείς θα αναφερθούμε σε δυο κλάδους που σχετίζονται με τον χώρο μας και δεν είναι άλλοι από τον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και της διαδικτυακής εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας.
Θα αναφερθούμε στον εγχώριο αντίκτυπο αποκλειστικά αφού σε παγκόσμιο επίπεδο με την βιομηχανική παραγωγή της Κίνας να έχει κλονιστεί σοβαρά και όλη την εφοδιαστική αλυσίδα να έχει επηρεαστεί οι προβλέψεις που θα διαβάσετε αφορούν τα στενά γεωγραφικά εθνικά μας όρια και τα όποια ελληνικά eshops δεν στηρίζονται σε Κινέζους προμηθευτές αποκλειστικά.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και Κορονοϊός
Το διαδίκτυο μπορεί να δώσει λύσεις σε όσους δεν θέλουν να κάνουν τις αγορές τους από τις φυσικές έδρες καταστημάτων περιορίζοντας έτσι την επαφή τους με πολυσύχναστους χώρους και την επαφή με άλλα άτομα. Εδώ λοιπόν το internet αποτελεί μια θαυμάσια δίοδο για αγορές μέσω των διαφόρων eshops / ηλεκτρονικών καταστημάτων .
Δεν θα αναφερθούμε σε προϊόντα τεχνολογίας, βιβλία και φαρμακευτικά ή παραφαρμακευτικά προιόντα που όλοι γνωρίζουμε ότι το διαδίκτυο πάντα τα ευνοούσε. Το παράδειγμα ενός πελάτη μας στο biodelivery.gr που φέρνει βιολογικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, σε λίγες μόνο ώρες, ΔΩΡΕΑΝ στον χώρο σας.Σκεφθείτε τον καταναλωτή που δεν θα χρειαστεί να επισκεφθεί το super market και το τοπικό μανάβικο και θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες του μέσω της απλής αλλά ευφυούς λύσης που παρέχουν.
Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία φυσικά προβλέπεται να γνωρίσουν μεγάλη αύξηση στις online παραγγελίες τους καθώς και πολλοί άλλο τομείς
Διαδικτυακή ψυχαγωγία και εκπαίδευση
Αυξημένη δραστηριότητα παρουσιάζουν και οι υπηρεσίες που προσφέρονται μέσω internet για online παιχνίδια, αλλά και την ενημέρωση, με τους καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα.Επίσης, η έξαρση του κορονοϊού έχει προκαλέσει προβλήματα και στα σχολεία, με αποτέλεσμα τα μαθήματα μέσω διαδικτύου να ελκύουν περισσότερους ενδιαφερόμενους.
Αν τα μαθήματα που παραδίδεται μπορούν να παραδοθούν ως 100% διαδικτυακό μάθημα ή απλά να μπορεί κάποιος να διαχειριστεί τα μαθήματα αυτά χωρίς προσωπικές συναντήσεις κάνοντας online / εξ αποστάσεως τότε γιατί το μάθημα να μην συνεχιστεί;
Ένα άλλο παράδειγμα πελάτη μας. Μια σειρά εξ αποστάσεως προγραμμάτων επιμόρφωσης στις σύγχρονες τεχνολογίες που παρέχει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου μέσα από την εκπαιδευτική πλατφόρμα του elearn-aegean.gr μένει ανεπηρέαστο από τις όποιες εξάρσεις του ιού ενώ τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα απλά μετρούν χρόνο για να κλείσουν.
Ας περάσουμε στον χώρο της διαδικτυακής ψυχαγωγίας. Δεδομένου ότι ο αριθμός των ανθρώπων που δεν θα θέλουν να είναι κοντά σε πλήθη σε συνδυασμό με την γοητεία ενός σχεδόν απεριόριστου αριθμού επιλογών διαδικτυακής ψυχαγωγίας μέσω υπηρεσιών συνεχούς ροής και διαδικτυακής ψυχαγωγίας μπορεί να είναι αν όχι ελκυστική ,σε μια χώρα όπως η Ελλάδα μας, αλλά σίγουρα μια λύση για τους ανθρώπους που επιλέγουν να απομονωθούν στο σπίτι τους, δήλωσε ο Robert Thompson, διευθυντής του Bleier Center for Television and Popular Culture στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών.
Αν ο κορονοϊός εξακολουθήσει να εξαπλώνονται γιατί οι καταναλωτές μας να μην υιοθετήσουν ,μια συμπεριφορά παρόμοια με αυτή των Κινέζων καταναλωτών; Η Κίνα φέτος είδε την αύξηση των χρηστών που κατεβάζουν εφαρμογές στα smartphones τους σε τομείς όπως παιχνίδια και ψυχαγωγία, σύμφωνα με την San Francisco mobile data and analytics firm App Annie. Οι εβδομαδιαίες λήψεις εφαρμογών παιχνιδιών στις συσκευές Apple τον προηγούμενο μήνα αυξήθηκαν κατά 80% στην Κίνα, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των λήψεων για το 2019, ανέφερε η εταιρεία.
Αν υπηρεσίες διαδικτυακής ψυχαγωγίας όπως το Netflix και το Youtube κ.α και άλλες περιμένουν να αυξήσουν τα ποσοστά διείσδυσης τους γιατί να μην συμβεί το ίδιο με μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook, το instagram και άλλα;
Η ευελιξία του ψηφιακού μάρκετινγκ που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εγγύηση έναντι κάποιων από τις συνέπειες του κοροναϊού. Οι επιχειρήσεις που αισθάνονται τσίμπημα στα περιθώρια κέρδους ενδέχεται να σκεφτούν να παγώσουν μεταβλητές όπως οι προϋπολογισμοί μάρκετινγκ ως στρατηγική αντίδρασης στο εγγύς μέλλον.
Από την άλλη όμως οι δαπάνες διαφήμισης ευρύτερα πρόκειται να ανακατανεμηθούν υπέρ της διαφημιστικής δαπάνης στο διαδίκτυο με την διαφήμιση στο facebook , την διαφήμιση στο google καθώς και σε άλλα διαδικτυακά μέσα να αυξάνονται αφού το ποσοστό χρήσης τους πρόκειται να ανέβει κατακόρυφα τόσο σε αριθμούς χρηστών όσο και στον αριθμό των καθημερινών ωρών ενασχόλησης των χρηστών σαν απόρροια του εγκλεισμού τους στο σπίτι.
Κλείνοντας να τονίσουμε ότι πολλοί έμποροι θέσουν υπό αμφισβήτηση την εξάρτησή τους από την Κίνα, η οποία πιθανότατα θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και ευκαιρίες για τις μικρότερες χώρες όπως την δική μας.
Ποια πρέπει να είναι η στάση του επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στην επερχόμενη κρίση;
Αν είστε ένας έξυπνος έμπορος ή προμηθευτής αυτή τη στιγμή, θα αρχίσετε να σκέφτεστε:« Ποιο είναι το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μας; », Μια αναστάτωση, γιατί ακόμα και μια πανδημία δεν κρατά για πάντα δεν σας οδηγεί στο να αλλάξετε τι κάνετε . Τουναντίον τώρα είναι η ώρα να αναρωτηθείτε και να βεβαιωθείτε ότι κάνετε το σωστό μοντέλο σεναρίων για να αντιμετωπίσετε αυτή την κρίση.
Φυσικά υπάρχουν και αυτοί που σκέφτονται μπόρα είναι θα περάσει. Θα καταγράψουμε τις ζημίες μας , θα ελαχιστοποιήσουμε τα έξοδα μας και θα περιμένουμε να περάσει.
Αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών με βάση τις συνθήκες ή τα γεγονότα έχουν παρατηρηθεί με τις αγορές κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών. Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου στις Η.Π.Α. και στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο αυξάνονται σημαντικά κατά την περίοδο των διακοπών κατά 2-3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τις υπόλοιπες περιόδους.
Υπάρχει όμως και ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος αφού οι καταναλωτές που αγοράζουν χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις κινητές συσκευές τους κατά τη διάρκεια των διακοπών έχει παρατηρηθεί να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν αυτές τις συμπεριφορές και μετά από αυτές τις περιόδους με αποτέλεσμα και η αύξηση του ποσοστού των διαδικτυακών πωλήσεων παρατηρείται μετά τις διακοπές.
Αντιλαμβάνεστε ότι η κατασκευή e-shop αναντίλεκτα θα σημειώσει μια αύξηση αυτή την περίοδο αλλά όταν αυτή τελειώσει δεν θα αφήσει μόνο περισσότερους ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών καταστημάτων και περισσότερους ανθρώπους που θα χρησιμοποιούν το internet για τις αγορές τους και την ψυχαγωγία τους. θα αφήσει μια τελείως διαφορετική αγορά από αυτήν που υπήρχε προ του κορονοιού .
Ειδικά σε μια χώρα που ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν ήδη υψηλότερη από ότι άλλες χώρες επειδή η διαδικασία αυτή ξεκίνησε αργότερα στην χώρα μας , συγκριτικά πάντα με άλλες δυτικές χώρες, η κρίση αυτή πιθανολογώ ότι θα γεφυρώσει αυτό το διαδικτυακό χάσμα
Ο Andrew Lipsman, κύριος αναλυτής στο eMarketer , έγραψε ότι : “Κατά τη διάρκεια των διακοπών, μιας εποχής με αυξημένη αγοραστική δραστηριότητα, οι καταναλωτές δαπανούν περισσότερο online δημιουργώντας μια αλλαγή βηματισμού, που σημαίνει ότι ο καταναλωτής μπορεί να μην επιστρέψει στην προηγούμενη συμπεριφορά. Μπορούμε να δούμε αυτόν τον τύπο παρόμοιας συμπεριφοράς να ξεδιπλώνεται τους επόμενους μήνες.
Ας κλείσω το άρθρο αυτό ευχόμενος υγεία και μακροημέρευση σε ανθρώπινο αλλά και σε επιχειρηματικό επίπεδο
Για την dreamweaver.gr
Θανάσης Δαβαλάς